TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
Barlinek
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • Stylowa Polska w najnowszym albumie &Living!

    Stylowa Polska w najnowszym albumie &Living!

  • Kwitnący dizajn

    Kwitnący dizajn

  • Królowa oplątw – wywiad z Aleksandrą Pociej z Project Cube

    Królowa oplątw – wywiad z Aleksandrą Pociej z Project Cube

  • LABEL #23 – NASI MISTRZOWIE

    LABEL #23 – NASI MISTRZOWIE

  • Font stworzony z podpisów artystów

    Font stworzony z podpisów artystów

NAJNOWSZE

  • Szalone wzory w IKEA

    Szalone wzory w IKEA

  • Galeria Wzornictwa Polskiego już wkrótce w Muzeum Narodowym

    Galeria Wzornictwa Polskiego już wkrótce w Muzeum Narodowym

  • Tacki z odzysku

    Tacki z odzysku

  • Lampa niczym graficzny znak

    Lampa niczym graficzny znak

  • IKEA radzi jak rozpoznać oryginał

    IKEA radzi jak rozpoznać oryginał

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • W starym sklepie

    W starym sklepie

  • Krakowski Syncret

    Krakowski Syncret

  • Orientalne inspiracje w Amsterdamie

    Orientalne inspiracje w Amsterdamie

  • GUGA SWEET - czyli zdrowe słodkości w Gdańsku

    GUGA SWEET - czyli zdrowe słodkości w Gdańsku

  • W Bordeaux

    W Bordeaux

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Muji sprzedaje domy

    Muji sprzedaje domy

  • Zielony plac zabaw w Warszawie

    Zielony plac zabaw w Warszawie

  • Minimalistyczny Aluminium House

    Minimalistyczny Aluminium House

  • Willa z niezwykłym widokiem

    Willa z niezwykłym widokiem

  • Wieżowce, które pomogą wygrać z ubóstwem

    Wieżowce, które pomogą wygrać z ubóstwem

NAJNOWSZE

  • Sztuczny Raj we francuskim parku

    Sztuczny Raj we francuskim parku

  • Zmarła Magdalena Abakanowicz

    Zmarła Magdalena Abakanowicz

  • Mapa europejskiej sztuki

    Mapa europejskiej sztuki

  • Sztuka w sztuce

    Sztuka w sztuce

  • Rzeczy Warszawskie

    Rzeczy Warszawskie

NAJNOWSZE

  • Kirsten Dunst w kampanii Calvina Kleina

    Kirsten Dunst w kampanii Calvina Kleina

  • Nowa wersja słynnej torby za £1,705

    Nowa wersja słynnej torby za £1,705

  • Oryginalność bez granic Klaudia Szafrańska, Ewelina Gralak, OESU. w świecie adidas Originals

    Oryginalność bez granic Klaudia Szafrańska, Ewelina Gralak, OESU. w świecie adidas Originals

  • Edward Enninful redaktorem naczelnym brytyjskiego Vogue!

    Edward Enninful redaktorem naczelnym brytyjskiego Vogue!

  • TRANSFORM wiosna - lato 2017

    TRANSFORM wiosna - lato 2017

NAJNOWSZE

  • Designerska zastawa na pokładzie samolotów

    Designerska zastawa na pokładzie samolotów

  • Na własnych zasadach

    Na własnych zasadach

  • Dotykowy ekran w MacBooku

    Dotykowy ekran w MacBooku

  • Lokalny: poskładaj sobie miasto!

    Lokalny: poskładaj sobie miasto!

  • Pokusa nieśmiertelności - identyfikacja festiwalu Przemiany

    Pokusa nieśmiertelności - identyfikacja festiwalu Przemiany

NAJNOWSZE

  • Samolot w stylu art déco

    Samolot w stylu art déco

  • Gazety w stylu zen

    Gazety w stylu zen

  • Latająca taksówka

    Latająca taksówka

  • Wielki powrót Muminków

    Wielki powrót Muminków

  • Woda w kropli

    Woda w kropli

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Dobry dizajn na warszawskiej Pradze

    Dobry dizajn na warszawskiej Pradze

  • Po pierwsze tolerancja!

    Po pierwsze tolerancja!

  • Titanic powraca wystawą

    Titanic powraca wystawą

  • Otaczajmy się ładnymi przedmiotami!

    Otaczajmy się ładnymi przedmiotami!

  • Będzie się działo w  Poznaniu!

    Będzie się działo w Poznaniu!

  • Architekt Jakub Szczęsny zaprojektował specjalną drabinę, z którą wędrował przez podwórka na Przedmieściu Oławskim, fot. A. Kielan

    Architekt Jakub Szczęsny zaprojektował specjalną drabinę, z którą wędrował przez podwórka na Przedmieściu Oławskim, fot. A. Kielan
  • Projekt „Trafostacja” Joanny Rajkowskiej można zobaczyć przy ul. Na Niskich Łąkach 2a we Wrocławiu, fot. A. Kielan

    Projekt „Trafostacja” Joanny Rajkowskiej można zobaczyć przy ul. Na Niskich Łąkach 2a we Wrocławiu, fot. A. Kielan
  • Projekcja serialu podwórkowego „KTO TAM”, który zrealizowała Karolina Breguła wraz z mieszkańcami Ołbina, fot. A. Kielan

    Projekcja serialu podwórkowego „KTO TAM”, który zrealizowała Karolina Breguła wraz z mieszkańcami Ołbina, fot. A. Kielan
  • Mieszkańcy wraz z grupą artystyczną Niedzielni zbudowali domek na drzewie, którego elewacja składa się z setek ręcznie malowanych deseczek, fot. A. Kielan

    Mieszkańcy wraz z grupą artystyczną Niedzielni zbudowali domek na drzewie, którego elewacja składa się z setek ręcznie malowanych deseczek, fot. A. Kielan
Artyści zmieniają wrocławskie podwórka Artyści zmieniają wrocławskie podwórka Artyści zmieniają wrocławskie podwórka Artyści zmieniają wrocławskie podwórka

źródło: mat. prasowe

Zdjęcia na pełnym ekranie

Artyści zmieniają wrocławskie podwórka

„Wrocław – wejście od podwórza” to projekt Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, który odczarowuje wrocławskie podwórka. Do programu zaproszono artystów, reprezentujących różne nurty, style oraz dyscypliny – projektantów, rzeźbiarzy, fotografów, malarzy, performerów czy artystów multimedialnych.

W ramach „Wejścia od podwórza” zrealizowano w ciągu dwóch lat ponad 30 projektów. Każdy z nich rozpoczynał się od zaproszenia artysty, wyboru podwórka, znalezienia pomysłu, a następnie konsultacji z mieszkańcami. Elementy te są kluczowe dla realizacji projektu. – Chcieliśmy, aby artyści mieli świeże spojrzenie na miasto. Jako organizatorzy zdecydowaliśmy, że zaprosimy wielu twórców spoza Wrocławia. Ta perspektywa dała nową jakość i interesujące efekty – opowiada Natalia Romaszkan, koordynatorka projektu.

W ten sposób do programu wszedł projekt Joanny Rajkowskiej „Trafostacja”. Artystka jest szeroko znana jako autorka palmy na rondzie Charles'a de Gaulle'a w Warszawie. Choć rzeźba była głośno komentowana publicznie to mało kto zna jej tytuł - „Pozdrowienia z Alei Jerozolimskich”. Praca powstała w 2002 roku i jest zainspirowana podróżą artystki do Izraela. Palma miała być eksperymentem społecznym. Z jednej strony, interesujące było, jak mieszkańcy będą reagować na obcy kulturowo element w samym centrum stolicy, a z drugiej – artystka zwróciła uwagę na żydowską historię miasta. Nikt wcześniej nie dostrzegał oczywistego powiązania Alei Jerozolimskich z Izraelem.



Podczas „Wejścia od podwórza” Rajkowska przekształciła stary, nieczynny, niszczejący budynek stacji transformatorowej poprzez zasadzenie w jego wnętrzu i na dachu oraz dookoła niego roślin, takich jak: paprocie, bluszcze, bodziszki, mchy i trzmieliny. – Chciałabym, żeby ten budynek został oddany roślinom, oddany wodzie i tym wszystkim żywiołom, nad którymi człowiek nie panuje. Ten projekt nigdy nie będzie mieć swojej formy ostatecznej. Ciągle będzie się zmieniać – tłumaczy artystka.

Innym przykładem realizacji jest „Domek na jesionie” grupy artystycznej Niedzielni (Cecylia Malik, Piotr Dziurdzia, Jakub Wesołowski, Bartolomeo Koczenasz). Projekt polegał nie tylko na zbudowaniu wraz z mieszkańcami domku na drzewie, ale również na warsztatach. Zaangażowanie mieszkańców oraz dzieci było tutaj szczególne. Wszyscy wspólnie pracowali przy domku, a dzieciaki z własnej inicjatywy zorganizowały pikietę pod hasłem „psy tak – kupy nie!”, która miała zwrócić uwagę dorosłych na obowiązek sprzątania po zwierzętach.



Działania takie nie są obce grupie Niedzielni. Poprzez swoje akcje pokazują, że należy zwrócić uwagę na przyrodę i dbanie o środowisko naturalne. Jednym z przykładów jest akcja z 2011 roku współorganizowana przez Cecylię Malik. Działanie społeczno-artystyczną w celu ratowania krakowskiej dzielnicy Zakrzówek przed zabudową polegało na skrzyknięciu różnych ludzi – mieszkańców, aktywistów i artystów. Ubrali oni przygotowane wcześniej błękitne, motyle skrzydła i przemarszowali ulicami miasta. Grupa ta nazwała się Modraszek Kolektyw. Akcja była szeroko komentowana w mediach. – Włączyły się setki osób, które same zrobiły sobie błękitne skrzydła. Można je było robić na warsztatach na placach albo korzystając z tutorialu – instrukcji na Youtube zrobionego przez Justynę Koeke „jak samemu w 20 minut zrobić sobie skrzydła”. Modraszkowe skrzydła dostał prezydent miasta Krakowa, a pani wiceprezydent w modrej sukience obiecała, że we wrześniu będą nowe plany zagospodarowania przestrzennego – opisuje wydarzenie Malik. Cel udało się osiągnąć. We wrześniu 2011 roku władze miasta przedstawiły nowy plan zagospodarowania przestrzennego, który był kompromisem pomiędzy planami inwestorów i potrzebami mieszkańców.

Architekt Jakub Szczęsny zaproponował w ramach „Wejścia od podwórza” stworzenie specjalnej, pięciometrowej, mobilnej drabiny. Projekt „Drabina Jakubowa” to nie tylko ciekawy obiekt, ale również pewien rodzaj usługi, którą architekt świadczył mieszkańcom Przedmieścia Oławskiego. Szczęsny poruszał się po podwórkach zachęcając do obserwacji z wysokości pięciu metrów przez lornetkę. W działaniu tym chodziło o przyjrzenie się własnemu otoczeniu z nowej perspektywy. Z akcji korzystali dorośli i dzieci.



Inna realizacja tego architekta to zaprojektowanie i wybudowanie najwęższego domu świata. Powstał on w Warszawie w pobliżu ulicy Chłodnej. „Dom Kereta” znajduje się w wąskiej na 152 cm szczelinie pomiędzy powojennym blokiem mieszkalnym i przedwojenną kamienicą. Trzypoziomowa instalacja nadaje się do zamieszkania, choć nie spełnia formalnych wymogów budynku mieszkalnego. Jest wyposażona w kuchnię, łazienkę, biurko, regał i łóżko. Dom jest kilka razy w roku udostępniany do zwiedzania. Kolejny dzień otwarty odbędzie się wiosną 2017 roku. We Wrocławiu znajduje się również instalacja Szczęsnego przy ul. Szewskiej. „Aureola” to projekt zrealizowany w 2013 roku przez galerię Dizajn – BWA Wrocław, który polegał na zagospodarowaniu zaniedbanego podwórka – ustawieniu ławek, koszy na śmieci oraz zainstalowaniu oświetlenia w kształcie aureoli. Nietypowa lampa uliczna rozświetla się za sprawą czujnika ruchu, gdy ktoś wejdzie do wewnętrznego kręgu tej instalacji.

Serial podwórkowy „KTO TAM” to akcja zainicjowana przez artystkę multimedialną Karolinę Bregułę. W sierpniu tego roku podwórko przy ulicach Reja i Sienkiewicza zamieniło się w prawdziwy plan filmowy. Mieszkańcy zaangażowali się w pisanie scenariusza, realizację dźwięku i zdjęć, a przede wszystkim zostali aktorami i wystąpili w filmie. Każdy odcinek realizowano w ustalonym rytmie – co trzy dni na podwórkowej górce odbywał się pokaz plenerowy najnowszego odcinka. Akcja miała nie tylko charakter artystyczny, ale przede wszystkim społeczny. Anonimowi wcześniej dla siebie sąsiedzi zaczęli wspólnie pracować przy filmie. Przychodzili również na pokazy, zapraszając swoich znajomych i rodzinę. – Na każdą kolejną projekcję przychodziło coraz więcej osób. Ostatni pokaz, gdy wyświetlaliśmy wszystkie odcinki był dla mnie wzruszający. Nie mogłam uwierzyć, że przyszło aż tyle osób – wspomina Breguła.



Artystka w swojej karierze już kilkukrotnie realizowała zaangażowane społecznie projekty. Jeden z nich – „Dobrzy sąsiedzi” polegał na odwiedzeniu ośmiu państw sąsiadujących z Polską. Breguła w każdym kraju wykonywała inny rodzaj sąsiedzkiej przysługi – od pożyczania soli czy cukru, przez podlewanie kwiatów czy wyprowadzanie psa, do zapraszania na kawę. Świadczenie tego typu wzajemnej pomocy miało zwrócić uwagę na to, że choć nie znamy się osobiście to w pewnym wymiarze wszyscy jesteśmy sąsiadami.


Przedstawione powyżej projekty to tylko wybór spośród ponad 30 działań zorganizowanych w ramach „Wrocław – wejście od podwórza”. Niektóre mają charakter trwały i pozostaną na wiele lat jako obiekty artystyczne w przestrzeni publicznej. Inne są działaniami interwencyjnymi czy animacyjnymi dla mieszkańców. Trudno dziś mówić o mierzalnych efektach tych realizacji, ponieważ to, co najważniejsze to zaszczepienie nowych wartości w lokalnych społecznościach. Prawdopodobnie społeczne efekty projektów będzie można ocenić dopiero za kilka lat.


siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN