TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
europa
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • Label mag #27 Tam biuro twoje, gdzie mózg twój!

    Label mag #27 Tam biuro twoje, gdzie mózg twój!

  • Mieszkaj nowocześnie!

    Mieszkaj nowocześnie!

  • LABEL mag #26 Zatopieni w bieli

    LABEL mag #26 Zatopieni w bieli

  • Jak optymalnie wykorzystać przestrzeń? Podpowiadamy!

    Jak optymalnie wykorzystać przestrzeń? Podpowiadamy!

  • LABEL mag #25

    LABEL mag #25

NAJNOWSZE

  • Biżuteria z Lego

    Biżuteria z Lego

  • Nietypowa butelka wina

    Nietypowa butelka wina

  • Kieliszek do wdychania wina

    Kieliszek do wdychania wina

  • W swobodnym stylu

    W swobodnym stylu

  • Już wkrótce otwarcie Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym!

    Już wkrótce otwarcie Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym!

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Mieszkanie o powierzchni jedenastu metrów!

    Mieszkanie o powierzchni jedenastu metrów!

  • Niderlandzki styl we współczesnym wydaniu

    Niderlandzki styl we współczesnym wydaniu

  • W swobodnym stylu

    W swobodnym stylu

  • Klimatycznie w Amsterdamie

    Klimatycznie w Amsterdamie

  • 67 metrów w Sztokholmie

    67 metrów w Sztokholmie

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Schronienie na Islandii

    Schronienie na Islandii

  • Rusza rewitalizacja dawnej Fabryki Norblina

    Rusza rewitalizacja dawnej Fabryki Norblina

  • Most z Lego

    Most z Lego

  • Niezwykła biblioteka

    Niezwykła biblioteka

  • Willa z niezwykłym widokiem

    Willa z niezwykłym widokiem

NAJNOWSZE

  • Toaleta Louis Vuitton

    Toaleta Louis Vuitton

  • Rekord na aukcji w Christie’s

    Rekord na aukcji w Christie’s

  • Niezwykła  wystawa, na której spędzisz jedynie… 30 sekund

    Niezwykła wystawa, na której spędzisz jedynie… 30 sekund

  • Jedyny obraz Leonarda da Vinci w kolekcji prywatnej trafi na aukcję

    Jedyny obraz Leonarda da Vinci w kolekcji prywatnej trafi na aukcję

  • Shazam dla świata sztuki

    Shazam dla świata sztuki

NAJNOWSZE

  • Irina Shayk, Jourdan Dunn i Zuzanna Bijoch w reklamie Reserved

    Irina Shayk, Jourdan Dunn i Zuzanna Bijoch w reklamie Reserved

  • Makaron od Dolce & Gabbana

    Makaron od Dolce & Gabbana

  • Kolekcja Macieja Zienia w Biedronce

    Kolekcja Macieja Zienia w Biedronce

  • Liść dębu i bocian – poznajcie piny Marceliny

    Liść dębu i bocian – poznajcie piny Marceliny

  • Ewert 2017/18

    Ewert 2017/18

NAJNOWSZE

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

  • Poznańska firma tworzy dom inteligenty

    Poznańska firma tworzy dom inteligenty

  • Leginsy, które sprawdzą czy dobrze ćwiczysz

    Leginsy, które sprawdzą czy dobrze ćwiczysz

  • Słomka i lakier, które pomogą wykryć tabletkę gwałtu

    Słomka i lakier, które pomogą wykryć tabletkę gwałtu

NAJNOWSZE

  • IKEA żartuje ze sprzedaży obrazu Leonarda da Vinci

    IKEA żartuje ze sprzedaży obrazu Leonarda da Vinci

  • Spotkanie po 17-tu latach

    Spotkanie po 17-tu latach

  • Pierwsza Barbie w hidżabie

    Pierwsza Barbie w hidżabie

  • Zjedz śniadanie u Tiffany’ego

    Zjedz śniadanie u Tiffany’ego

  • Zobacz kalendarz Pirelli 2018

    Zobacz kalendarz Pirelli 2018

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Już dziś ćwicz biceps do noszenia tub z plakatami!

    Już dziś ćwicz biceps do noszenia tub z plakatami!

  • Ruszyła I edycja konkursu Timecode AKCJA ANIMACJA!

    Ruszyła I edycja konkursu Timecode AKCJA ANIMACJA!

  • Niezwykły zwykły dzień w 2040 roku?

    Niezwykły zwykły dzień w 2040 roku?

  • Mały dekalog projektanta

    Mały dekalog projektanta

  • Wystawa Rolls- Royce’a w Berlinie

    Wystawa Rolls- Royce’a w Berlinie

Sztuka w sztuce Sztuka w sztuce Sztuka w sztuce Sztuka w sztuce Sztuka w sztuce Sztuka w sztuce Sztuka w sztuce Sztuka w sztuce

źródło: Materiały prasowe

Zdjęcia na pełnym ekranie

Sztuka w sztuce

Sztuka w sztuce to kolejna wystawa z cyklu konfrontującego ważne obszary życia z wyobrażeniami artysty. Jednak ta wystawa będzie inna od poprzednich. Wcześniejsze tematy były „wzięte z życia” i analizowały zawarte w nim prawdy i manipulacje.

Historia
pokazywała dramat wojny, patriotyzm i identyfikację narodową. Sport ujawniał ludzkie ambicje i możliwości. Ekonomia przestrzegała przed siłą pieniądza i jego wszechobecnością. Zbrodnia zagłębiała się w zło tkwiące w człowieku. Gender wyświetlał przekłamania dotyczące płci. Medycyna pokazała skomplikowane uzależnienie od ciała. Każdy z tych tematów jest bezpośrednim źródłem symboli egzystencjalnych, które można wykorzystać we własnym komentarzu wobec świata, na który jesteśmy skazani. W ramach tych terminów funkcjonujemy, one wyznaczają pole naszej wolności, godności, ale również naszej nieprawości. Natomiast Sztuka nie ma mocy bezpośredniego wpływania na nasze życie.

Jest obszarem refleksji, budzącym i pogłębiającym nasz namysł i naszą krytyczność wobec wszystkiego, co jest istnieniem. Taka jest jej rola i taką sztukę MOCAK stara się pokazywać we wszystkich swoich działaniach. Ale sztuka ma również bardziej „artystyczną” twarz – jest wielką kolekcją rozpoznawalnych obrazków, które mają swoje głośne historie, swoje niezwykłe konteksty, są pełne stojących za nimi uniesień i egzaltacji. W skład tej kolekcji wchodzą arcydzieła, przedstawienia sławnych postaci, określone gry kompozycyjne, specyficzne ekspresje, wielkie skandale. Obrazy „ze sztuki” są niezwykle nośne znaczeniowo. Każdy taki cytat ma pojemność małego tekstu. Dlatego artyści często wykorzystują cudzą sztukę. Powody są różne, ponieważ ta operacja może służyć wszystkim tematom. Wystawa Sztuka w sztuce nie jest zmaganiem się z określonym problemem egzystencjalnym, tylko jest obrazem wyrafinowanej gry znaczeniowej, która radzi sobie z różnymi problemami. Dlatego już na wcześniejszych wystawach z tej serii można było znaleźć prace, które zawierały „sztukę w sztuce”.

Artyści: Elise Ansel, Krzysztof M. Bednarski, Rafał Bujnowski, Léo Caillard, Enrique Chagoya, Vuk Ćosić, Oskar Dawicki, Sven Drühl, Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Marian Eile, Roberto Fassone / Valeria Mancinelli, Simon Fujiwara, Tezi Gabunia, Dorothee Golz, Manfred Grübl, Aneta Grzeszykowska, Debora Hirsch, Wlastimil Hofman, Ewa Juszkiewicz, Alexandra Kehayoglou, Jerzy Kosałka, Katarzyna Kozyra, The Krasnals (Whielki Krasnal), Tomasz Kręcicki, Zofia Kulik, Robert Kuśmirowski, Isabelle Le Minh, Anka Leśniak, Leszek Lewandowski, Łódź Kaliska, Marcin Maciejowski, Marcello Maloberti, Shahar Marcus, Hiroyuki Masuyama, Bartek Materka, Yasumasa Morimura, Bjørn Nørgaard, Shinji Ogawa, ORLAN, Tanja Ostojić, Géza Perneczky, Zbigniew Pronaszko, Quayola, Adam Rzepecki, Nicola Samorì, Christian D. Schmit, Cindy Sherman, Nedko Solakov, Henryk Stażewski, Jana Sterbak, Mateusz Szczypiński, Grzegorz Sztwiertnia, Mariusz Tarkawian, Gavin Turk, Richard Tuschman, Hans Weigand, Wiktor Wolski, Michał Zawada, Aaron Zeghers



Léo Caillard, z cyklu Hipsterzy z kamienia, 2013, fotografia, 120 × 180 cm, courtesy L. Caillard

Fotografia z serii Hipster z kamienia. Na początku prac nad cyklem artysta wykorzystywał zdjęcia autentycznych rzeźb, które modyfikował przy pomocy fotomontażu. Później – jak w przypadku tego dzieła – odszedł od manipulacji fotograficznej na rzecz wykonywania kopii wybranych figur, które następnie ubierał i uwieczniał w kadrach. Autentyczność obiektu została zastąpiona przez rzetelność fotografii. Współczesny wygląd postaci sprawia, że zaczynamy ją szufladkować według tych samych kategorii, które stosujemy wobec nieznajomych jak „elegant”, „hipster”, „sportsmen”.



Zofia Kulik, Ambasadorowie przeszłości. Made in GDR, USSR, Czechoslovakia and Poland, 2006, fotografia, 210 × 243 cm, courtesy Z. Kulik, Galeria ŻAK BRANICKA, Berlin

Zofia Kulik i Przemysław Kwiek, którzy w latach 1971–1987 tworzyli duet artystyczny, wcielili się w bohaterów obrazu Hansa Holbeina Ambasadorowie. Miejsce instrumentów badawczych z oryginalnej pracy zajęły dostępne w czasach PRL-u narzędzia dokumentacji rzeczywistości: aparat, maszyna do pisania, magnetofon szpulowy, których artyści używali do archiwizacji współczesnej sztuki neoawangardowej. Zofia Kulik sugeruje, że osiągnięcie sukcesu w świecie sztuki wiąże się z byciem własnym ambasadorem i poświęceniem życia twórczości artystycznej. Dlatego na fotografii pojawiają się także przedmioty codziennego użytku, z których korzystali artyści, i motywy zaczerpnięte z wczesnych prac KwieKulik. Symbolicznym zabiegiem jest zastąpienie czaszki przez bryłę Zamku Ujazdowskiego. Jedna z ważnych polskich instytucji kulturalnych zostaje postawiona w miejsce znaku marności doczesnego życia.



Tezi Gabunia, Włóż głowę do galerii (Luwr), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, courtesy T. Gabunia, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi

Artysta odtworzył w wersji miniaturowej wystawę Rubensa w Luwrze. Ogromną salę ekspozycyjną zamienił w niewielką makietę, odwracając proporcje między odbiorcą a dziełem. Praca ma charakter interaktywny i jest traktowana jako model do wykonania własnego portretu fotograficznego.




Dorothee Golz, Dziewczyna z perłą, z cyklu Obrazy cyfrowe (Digitale Gemälde), 2009, fotografia, 210 × 145 cm, courtesy D. Golz, Charim Galerie, Wiedeń

Artystka zestawia twarz kobiety ze znanego przedstawienia malarskiego Vermeera z tułowiem współczesnej modelki. Uwiecznione przez dawnego twórcę emocje wydają się nieprzystające do nowego otoczenia, ubioru postaci i przyjmowanej przez nią pozy. Szczegółowo zaaranżowane tło sprawia, że kontrast jest mniej uderzający, jednak twarz kobiety, umieszczona w nowym kontekście, pozostaje obca. Sposób obrazowania w sztuce dawnej i współczesnej jest na tyle różny, że ich połączenie powoduje zgrzyt.




Marcin Maciejowski, My, młodzi artyści…, 2014, olej / płótno, 180 × 140 cm, Kolekcja MOCAK-u

Inskrypcja na obrazie to wypowiedź młodego malarza Kazimierza Tetmajera z 1894 roku. W ten sposób odpowiedział on na mieszczańskie protesty przeciwko eksponowaniu obrazu Władysława Podkowińskiego Szał. Obecnie ten obraz jest traktowany jako metafora erotyczna na granicy kiczu. Przeniesienie wypowiedzi sprzed ponad stu lat do współczesności to wyraz ironicznej nostalgii za protestami przeciwko sztuce.




Aneta Grzeszykowska, Untitled Film Stills, 2006, fotografia, 30 × 50 cm, courtesy Galeria Raster, Warszawa, © A. Grzeszykowska

Remake cyklu fotograficznego Untitled Film Stills Cindy Sherman z lat 70., w którym amerykańska artystka kreowała się na bohaterkę nieistniejących hollywoodzkich filmów. Grzeszykowska precyzyjnie odtworzyła kompozycje fotosów, gesty i pozy Sherman. Kolorowe zdjęcia różnią się od czarno-białych oryginałów detalami – wzbogacone są o nowe lokalizacje oraz współczesne rekwizyty. W sztuce dawnej proces kopiowania służył nie tylko treningowi, ale również sprawdzeniu zakresu własnej indywidualności, tego jak zmieni się kompozycja ze względu na osobę odtwarzającą. Konfrontacja Grzeszykowskiej z ikoną sztuki współczesnej prowokuje pytanie o możliwości kreowania fikcyjnych wcieleń, a także własnego wizerunku poprzez naśladowanie.




Oskar Dawicki, Gimnastyka profana, 2013, fotografia, 100 × 200 cm, courtesy Galeria Raster, Warszawa, © O. Dawicki

Oskar Dawicki ubrany w niebieską marynarkę jest sygnałem początku performansu. W tym przypadku artysta pozoruje performans przy pomocy fotografii, przetworzonej tak, aby uzyskać siłę ekspresji nieosiągalną w inny sposób. Dzięki manipulacji obrazem przekracza ograniczenia własnego ciała i symuluje dramatyzm Rozstrzelań Andrzeja Wróblewskiego. Kolor ciała również nawiązuje do symboliki obrazów Wróblewskiego, dla którego postać namalowana kolorem niebieskim oznaczała martwego człowieka.



Shinji Ogawa, Madame Récamier, 2009 / 2011, akryl / płótno, sklejka. 21 × 30 cm, Kolekcja MOCAK-u

Cała twórczość Ogawy odnosi się do kultury europejskiej. W swoich pracach malarskich, rysunkowych i wideo japoński artysta wykonuje operacje na obrazach, architekturze i widokówkach. Rozbija lub przekomponowuje obrazy, zwielokrotnia najważniejsze elementy lub usuwa – jak w tym przypadku – bohatera przedstawienia. Obraz ten powstał 60 lat po kompozycji René Magritte’a, który przeminięcie pani Récamier ukazał poprzez trumnę dopasowaną do kształtu postaci. W obrazie Ogawy brak postaci tytułowej, ma on szerszy przekaz i jest komentarzem do historii, która z biegiem czasu blokuje nam dostęp do swoich bohaterów.




Kuratorzy: Delfina Jałowik, Monika Kozioł, Maria Anna Potocka
Otwarcie wystawy: 27.4.2017
Czas trwania: 28.4–1.10.2017
Koordynator: Agnieszka Sachar


  • siemens
siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN