TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
LABEL magazine - 100lat Bauhausu
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • LABEL #35 Świętujemy stulecie Bauhausu!

    LABEL #35 Świętujemy stulecie Bauhausu!

  • Pracuj w przestrzeni wyzwalającej kreatywność! Nowy album “&Living”!

    Pracuj w przestrzeni wyzwalającej kreatywność! Nowy album “&Living”!

  • LABEL #34. Wnętrza, które pachną słońcem i dobrą energią

    LABEL #34. Wnętrza, które pachną słońcem i dobrą energią

  • Z wizytą w polskich domach! nowy album &Living

    Z wizytą w polskich domach! nowy album &Living

NAJNOWSZE

  • Japońska koncepcja „MA” – jak projektanci wykorzystują pustą przestrzeń

    Japońska koncepcja „MA” – jak projektanci wykorzystują pustą przestrzeń

  • Nowa kolekcja IKEA łączy prostotę z japońskim rzemiosłem

    Nowa kolekcja IKEA łączy prostotę z japońskim rzemiosłem

  • IKEA stworzyła kolekcję dla osób niepełnosprawnych

    IKEA stworzyła kolekcję dla osób niepełnosprawnych

  • Nowojorski start-up stawia na wibratory, które nie naśladują kształtem genitaliów

    Nowojorski start-up stawia na wibratory, które nie naśladują kształtem genitaliów

  • Praca bez biurka

    Praca bez biurka

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Pierwsza podwodna restauracja w Europie

    Pierwsza podwodna restauracja w Europie

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Porządek na pierwszym miejscu

    Porządek na pierwszym miejscu

  • Loft z programu Netflixa

    Loft z programu Netflixa

  • Kolorowy salon fryzjerski w Białymstoku

    Kolorowy salon fryzjerski w Białymstoku

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Na Manhattanie trwa wystawa prac polskiej architektki

    Na Manhattanie trwa wystawa prac polskiej architektki

  • Dom dla niepełnosprawnego dziecka inspirowany Bauhausem

    Dom dla niepełnosprawnego dziecka inspirowany Bauhausem

  • Z widokiem na norweskie fiordy

    Z widokiem na norweskie fiordy

  • Loft z programu Netflixa

    Loft z programu Netflixa

  • Letni dom z basenem na dachu

    Letni dom z basenem na dachu

NAJNOWSZE

  • Inspirujący film o Bauhausie

    Inspirujący film o Bauhausie

  • Niezwykła instalacja artystyczna pokazuje skutki globalnego ocieplenia

    Niezwykła instalacja artystyczna pokazuje skutki globalnego ocieplenia

  • Rusza budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

    Rusza budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

  • Expanded Eye

    Expanded Eye

  • W Muzeum Narodowym trwa specjalna wystawa prac Picassa

    W Muzeum Narodowym trwa specjalna wystawa prac Picassa

NAJNOWSZE

  • Wkrótce powstanie pierwszy butik Hermès w Polsce!

    Wkrótce powstanie pierwszy butik Hermès w Polsce!

  • Polska alternatywa dla skóry wykonana z jabłek!

    Polska alternatywa dla skóry wykonana z jabłek!

  • Nowe, lekkie, pełne zaskoczeń, w zgodzie z nurtem eco - Reserved Premium!

    Nowe, lekkie, pełne zaskoczeń, w zgodzie z nurtem eco - Reserved Premium!

  • Vault by Vans podejmuje wyjątkową współpracę z marką Modernica

    Vault by Vans podejmuje wyjątkową współpracę z marką Modernica

  • Puchowa suknia od Moncler

    Puchowa suknia od Moncler

NAJNOWSZE

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

  • Poznańska firma tworzy dom inteligenty

    Poznańska firma tworzy dom inteligenty

NAJNOWSZE

  • Japońska koncepcja „MA” – jak projektanci wykorzystują pustą przestrzeń

    Japońska koncepcja „MA” – jak projektanci wykorzystują pustą przestrzeń

  • Niezwykłe fotografie Rafała Nebelskiego

    Niezwykłe fotografie Rafała Nebelskiego

  • Szlachetne oczyszczanie

    Szlachetne oczyszczanie

  • Najdroższy samochód świata​

    Najdroższy samochód świata​

  • Autonomiczny autobus od Muji rusza na fińskie ulice

    Autonomiczny autobus od Muji rusza na fińskie ulice

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Na Manhattanie trwa wystawa prac polskiej architektki

    Na Manhattanie trwa wystawa prac polskiej architektki

  • Główne wystawy tegorocznej edycji ARENA DESIGN!

    Główne wystawy tegorocznej edycji ARENA DESIGN!

  • Pierwsze w Polsce targi sztuki współczesnej z limitem ceny!

    Pierwsze w Polsce targi sztuki współczesnej z limitem ceny!

  • Polskie aktorki na portretach fotografa Przekroju

    Polskie aktorki na portretach fotografa "Przekroju"

  • MAzda Design 2019

    MAzda Design 2019

Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego

źródło: materiały prasowe

Zdjęcia na pełnym ekranie

Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego

Maciej Olekszy to twórca nie przystający do naszej epoki, w której natłok obrazów i dostarczanych przez nie doznań zmysłowych sprawia, że zjawisko przeestetyzowania rzeczywistości prowadzi do wyłączenia emocji zarówno wobec reprezentacji niezwykle estetycznych, jak i będących ich przeciwieństwem. Olekszy tymczasem, na przekór tym tendencjom, każe nam patrzeć na przedstawienia o silnym emocjonalnym ładunku, które wywierają wrażenie – odnoszące się do zmysłów, nie zaś do umysłu. By doznać zaś wrażenia, należy wejść w materię obrazu, w jego doznaniową warstwę. Zabieg patrzenia wyzwala wtedy wspomnienia i skojarzenia, a osobiste wątki twórczości Olekszego stają się naszymi własnymi.

Obrazy i akwarele Macieja Olekszego to impresje na temat melancholijnej kruchości istnienia, cielesnego rozpadu i wchłaniania dosłowności reprezentacji przez efemeryczny papier, jej rozpływania się w barwnych plamach i zaciekach. W swoich pracach Olekszy przechwytuje chwilowe emocje i zmysłowe doznania – niezauważalne detale i rzadkie momenty przebłysku świadomości – a następnie umieszcza je w rozedrganych twarzach i ciałach (ludzkich i zwierzęcych), lawirujących pomiędzy stanem ekstazy i uśpienia. Pomarszczony papier stanowiący podkład dla delikatnych akwareli oddaje organiczny charakter tego malarstwa, które bliskie jest twórczości polskich artystek z tego samego co Olekszy pokolenia, takich jak Basia Bańda czy Lena Szczęsna. Fakt, że mężczyzna używa delikatnej techniki, wymagającej niezwykłej wrażliwości na formę, jest tutaj znamienny i być może mógłby być przyczynkiem do zdekonstruowania osobowości twórcy na drobne fragmenty. Męska ręka tworzy formy lekkie i ulotne, a jednak widać, że jest to męska, nie zaś kobieca dłoń – być może przede wszystkim z powodu wyłapywania przez nią makabrycznego oblicza organiczności, która jest tu niebezpiecznie niepokojąca, a momentami nawet nieco groteskowa, oraz ze względu na stosowaną kolorystykę: czerwienie, ochry, brązy, szarości i błękity.

Punktem wyjścia dla obrazów Olekszego są „żywe” obrazy oraz te uwiecznione na fotografiach; w jego najobszerniejszych cyklach mamy do czynienia z formami zniekształconymi, dyktowanymi przez emocjonalne wrażenie raczej niż przez samo oko. W cyklu Konfabulacje z 2013 roku, a także najnowszych obrazach artysta zestawia widmowe portrety z gotycką kaligrafią, uzyskując tym samym mroczny efekt mogący nasuwać skojarzenia z podręcznikami do ludzkiej anatomii, w których, w wyniku niewyjaśnionych zdarzeń, litery się poprzestawiały a obrazy tajemniczo zatarły. Drugim wątkiem przewijającym się w formalnej warstwie jego obrazów jest rozwój ku realizmowi w duchu Francisa Bacona czy Luca Tuymansa – obleczonego we mgłę niedopowiedzeń, fascynującego poprzez stosowane deformacje i przekształcenia. W nowych pracach Olekszego dojmujące jest wrażenie kierowania się ku uładzeniu cielesnej formy, ku jej większej konkretyzacji w wyznaczonej konwencji.
W twórczości Olekszego wspomnienia i emocje artysty przekładane są na barwne plamy, które nie roszczą sobie prawa do bycia życiem, natomiast są częścią życia i jego procesów. Połączenie płynności form z ich konkretyzacją jest niezwykle intrygującym zabiegiem, decydującym o jakości zmagań Macieja Olekszego z medium malarskim, ale również wpisującym się we współczesne tendencje w sztuce, kiedy to realizm, pojmowany jako realizm emocjonalny czy też afektywny, przestaje być anachronizmem.

/Magdalena Zięba

siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN