TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

    Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • Jak  przeszłość kreuje przyszłość. LABEL #38

    Jak przeszłość kreuje przyszłość. LABEL #38

  • Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Kraków Kazimierz

    Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Kraków Kazimierz

  • LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

    LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

NAJNOWSZE

  • Najbardziej ekologiczna wódka świata

    Najbardziej ekologiczna wódka świata

  • Raw Decor w kolorach Adriatyk i Głębia Oceanu

    Raw Decor w kolorach Adriatyk i Głębia Oceanu

  • Upominki dla miłośników sztuki i designu od COS

    Upominki dla miłośników sztuki i designu od COS

  • Karty Tarota zaprojektowane przez Salvadora Dalego

    Karty Tarota zaprojektowane przez Salvadora Dalego

  • Zabawki, które pomogą dzieciom z traumą

    Zabawki, które pomogą dzieciom z traumą

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • W kopenhaskim mieszkaniu Pernille Baastrup

    W kopenhaskim mieszkaniu Pernille Baastrup

  • Warszawska AURA

    Warszawska AURA

  • Mieszkanie inspirowane brutalizmem

    Mieszkanie inspirowane brutalizmem

  • Nietypowe dwupoziomowe mieszkanie

    Nietypowe dwupoziomowe mieszkanie

  • Niezwykłe prace Yayoi Kusamy

    Niezwykłe prace Yayoi Kusamy

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Kontrowersje wokół odbudowy Notre Dame

    Kontrowersje wokół odbudowy Notre Dame

  • Drewniany dom z widokiem na las

    Drewniany dom z widokiem na las

  • Parking zamieniony w zielony kompleks

    Parking zamieniony w zielony kompleks

  • Włoski dom wyrzeźbiony światłem

    Włoski dom wyrzeźbiony światłem

  • Kurort stworzony, by się odłączyć

    Kurort stworzony, by się odłączyć

NAJNOWSZE

  • Rekord na aukcji. Obraz Łempickiej sprzedany za 52 miliony złotych

    Rekord na aukcji. Obraz Łempickiej sprzedany za 52 miliony złotych

  • Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

    Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

  • Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

    Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

  • Polka laureatką jednej z najważniejszych nagród w świecie sztuki

    Polka laureatką jednej z najważniejszych nagród w świecie sztuki

  • Na wtorkowej aukcji może paść rekord: 10 milionów złotych za rzeźbę Abakanowicz

    Na wtorkowej aukcji może paść rekord: 10 milionów złotych za rzeźbę Abakanowicz

NAJNOWSZE

  • Szaliki z szyldem od Traffic Design i Pan tu nie stał

    Szaliki z szyldem od Traffic Design i Pan tu nie stał

  • Marka Nike stworzyła buty inspirowane przewlekłymi chorobami

    Marka Nike stworzyła buty inspirowane przewlekłymi chorobami

  • Buty projektu słynnego architekta Kengo Kumy

    Buty projektu słynnego architekta Kengo Kumy

  • Polska biżuteria: Bałta od rett frem

    Polska biżuteria: Bałta od rett frem

  • Vans stworzyło specjalną kolekcję, która ma pomóc planecie

    Vans stworzyło specjalną kolekcję, która ma pomóc planecie

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

NAJNOWSZE

  • Kurort stworzony, by się odłączyć

    Kurort stworzony, by się odłączyć

  • Najbezpieczniejszy kask świata

    Najbezpieczniejszy kask świata

  • Kubki na wynos z… kawowych fusów!

    Kubki na wynos z… kawowych fusów!

  • Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

    Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

  • Kampania reklamująca Wilno jako „punkt G Europy”

    Kampania reklamująca Wilno jako „punkt G Europy”

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Warszawa stolicą plakatu!

    Warszawa stolicą plakatu!

  • Przewaga dzięki designowi

    Przewaga dzięki designowi

  • Wielkie nazwiska w przystępnych cenach

    Wielkie nazwiska w przystępnych cenach

  • Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

    Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

  • Jazzowy Hotel Bristol

    Jazzowy Hotel Bristol

Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie? Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie?

źródło: materiały prasowe

Zdjęcia na pełnym ekranie

Dlaczego dobre wzornictwo ma znaczenie?

10 polskich firm z branży meblarskiej otrzymało wsparcie profesjonalnych projektantów i design managerów w ramach projektu unijnego Granty na dizajn koordynowanego przez CODE Design. Efektem wielomiesięcznej pracy jest 10 unikalnych kolekcji mebli, a wszystkie łączy — po prostu — dobre wzornictwo.

Stworzenie wysokiej jakości produktów było możliwe, dzięki nowoczesnemu zarządzaniu procesem projektowym.

Victor Papanek, uważany za ojca odpowiedzialnego designu, przekonywał, że na projektancie spoczywa ogromna odpowiedzialność społeczna i moralna: W epoce produkcji masowej, kiedy wszystko musi być zaplanowane i zaprojektowane, wzornictwo stało się najpotężniejszym instrumentem służącym człowiekowi do kształtowania narzędzi i środowiska, a co za tym idzie – także społeczeństwa i siebie samego” (cytat za: Dizajn dla realnego świata. Środowisko człowieka i zmiana społeczna). Dobry dizajn sprawia, że nasz świat staje się nie tylko piękniejszy, ale i bardziej przyjazny, odpowiadający naszym realnym potrzebom. Coraz częściej firmy meblarskie dostrzegają swoją sprawczość w kształtowaniu naszej rzeczywistości. Poszukują dróg do odpowiedzialnego wytwarzania produktów, które przetrwają próbę czasu, przy wykorzystaniu zdobyczy technologicznych i ekologicznych rozwiązań. W wyniku dyskusji o skutkach intensywnej konsumpcji wiele przedsiębiorstw pragnie dostarczać użytkownikom tylko takie meble, które okażą się dla nich wartościowymi elementami ich otoczenia, które nie zużyją się i nie znudzą po sezonie.

Przez wiele lat dizajn pozostawał w służbie biznesu, pozwalał największym firmom wyróżniać się i zarabiać więcej. Gdy coraz ważniejsza staje się perspektywa dobra wspólnego, zmienia się też rola dizajnu — od kreatora dochodu, do kreatorów lepszego jutra — komentuje to przeobrażenie w myśleniu o produkcji Kaja Baszkiewicz, socjolożka, badaczka i menedżerka dizajnu.

Zarządzanie przez dizajn:
Aby wprowadzać doskonale zaprojektowane produkty, które zadowolą coraz bardziej wymagających użytkowników, potrzeba ogromnych kompetencji i specjalistycznego know-how. Proces projektowy przeszedł szereg przeobrażeń — wprowadzono do firm kategorię zarządzania dizajnem, która opiera się na współpracy różnych działów i wymianie doświadczeń pomiędzy każdą ze stron biorących udział w produkcji.

Zarządzanie dizajnem obala tradycyjne silosy, buduje kulturę dialogu między pracownikami, a w centrum stawia użytkowników. Ich zadowolenie jest celem procesu projektowego. System pozwala organizacjom szybko reagować na zmiany i budować innowacje, które mają znaczenie dla użytkowników oraz podnoszą wartość produktów i marek — mówi Magda Lubińska, współwłaścicielka firmy CODE Design.

Granty na dizajn, czyli know-how dla polskich firm:
Wiedzę o tym, jak zarządzać dizajnem miało okazję zdobyć 10 polskich firm meblarskich, które wzięły udział w unijnym projekcie Granty na dizajn. Głównym założeniem programu było umożliwienie polskim firmom meblarskim współpracy z profesjonalnymi projektantami i design menagerami oraz stworzenie z ich pomocą unikalnych kolekcji. Koordynacją przedsięwzięcia zajęło się biuro strategiczno-projektowe CODE Design. Program obejmował przeprowadzenie kompletnych procesów projektowych dla 10 przedsiębiorstw, doradztwo w zakresie zarządzania dizajnem, a także obudzenie potencjału drzemiącego w wybranych polskich firmach właśnie poprzez wdrożenie do nich zasad projektowania wzorniczego i zarządzania dizajnem.

Nasz zespół pełnił w projekcie rolę koordynatora, kreatora i mentora. Nie brakowało zatem wyzwań i trudnych momentów, ale przede wszystkim było to szalenie inspirujące i angażujące doświadczenie. We współpracy z każdą z 10 firm spotykaliśmy się z odmiennymi doświadczeniami i potrzebami, dlatego jako główne cele wyznaczyliśmy sobie uważne zaplanowanie całego procesu i odpowiedni dobór projektantów i menedżerów, aby spełnić oczekiwania każdego z partnerów. Granty na dizajn to projekt pilotażowy, dlatego wielu optymalnych narzędzi i form szukaliśmy wraz z klientami na bieżąco. Współpraca okazała się bardzo owocna, wszyscy wiele się od siebie nauczyliśmy — mówi Magda Lubińska.

Modelowa współpraca projektowa:
Firmom, które wzięły udział w projekcie Granty na dizajn, zaproponowano przejście przez modelowy proces projektowy, ze wszystkimi jego etapami: od eksploracji, przez ideację i prototypowanie, aż po testy. Praca oparta została na cross-funkcjonalności i zasadzie multidyscyplinarności. Pracownicy zachęcani byli do kierowania się empatią, czyli nieustannego myślenia o potrzebach użytkownika.

Zaczynaliśmy od briefu projektowego, który zawierał kluczowe kwestie dotyczące nowego produktu. Wspólnie określiliśmy m.in: co należy zaprojektować, dla kogo ma być przeznaczony produkt, na jakim poziomie cenowym chcemy go lokować, jakie będą jego główne funkcje, a także jakie powinien mieć cechy wizualne — zdradza Michał Biernacki, jeden z projektantów zaangażowanych w inicjatywę Granty na dizajn.

Każdy z wzorów, które powstał w 10 firmach biorących udział w programie, został poddany badaniom.
To człowiek, a nie produkt, stoi w centrum procesu projektowania. Dobre produkty i usługi są tworzone w oparciu o znajomość zachowania, potrzeb, preferencji, emocji użytkowników. Poznajemy je za pomocą różnych metod badań – etnografii, wywiadów, sondaży, analiz behawioralnych itd. Badania inspirują zespoły projektowe, rozwiewają wątpliwości projektantów, eliminują błędy, wskazują braki i kierunki rozwoju, pomagają dopracować pozycjonowanie — wylicza Kaja Baszkiewicz

Wzornictwo, czyli kapitał na przyszłość:
Poprzez udział w programie firmy meblarskie poznawały zupełnie nowe dla siebie techniki opracowywania i wdrażania projektów. Współpraca z doświadczonym projektantem i design managerem przyniosła nie tylko materialny rezultat w postaci odznaczającego się świetnym wzornictwem produktu. Przedsiębiorstwa zyskały możliwość obserwowania dobrych praktyk i uczestnictwa w nowocześnie przeprowadzonym procesie, co stanowi dla nich kapitał na przyszłość.

Częste kontakty i otwarta komunikacja projektant-klient pozwalały rozwiązywać wyzwania projektowe ad hoc oraz były czynnikiem mobilizującym dla całego zespołu. Możliwość dzielenia się wiedzą między projektantami i klientami była szczególnie ważna na etapie tworzenia prototypów — wiele firm po raz pierwszy mierzyło się z nową technologią. Uczestnicy programu otrzymały wiedzę nt. procesu projektowego, zarządzania designem, brandingu czy narzędzi komunikacji marketingowej. Dla wielu z nich, był to pierwszy kontakt z profesjonalnymi narzędziami używanymi w procesach projektowych, takimi jak brief projektowy, persona, consumer journey czy sam model Design Thinking. Mamy nadzieję, że będą wykorzystywać te narzędzia, przyczyniając się do rozwoju polskiego wzornictwa — opowiada Justyna Janczak, strateżka designu.


Sprawdź, jakie kolekcje powstały w ramach projektu Granty na dizajn:
Producent: B-Line
Projektant: Michał Tokarski
Design manager: Magda Lubińska
Projekt One Sofa to system oparty na jednym module, pozwalającym tworzyć dowolną konfigurację mebla wypoczynkowego – fotela, szezlongu, sofy 2- lub 3-osobowej oraz narożnika. Dodatkiem do niego jest wolnostojący podnóżek i opcjonalnie montowane podłokietniki. Produkt został wykonany z konstrukcji stalowej i tkaniny obiciowej.

Producent: Adezo
Projektant: Amanda Walaszek
Design manager: Beata Borowska
Kolekcja mebli eventowych o unikalnym wyglądzie i wyszukanej formie, w skład której wchodzą: krzesło, stół oraz hoker. Produkty dostępne są w dowolnej kolorystyce. Do ich stworzenia wykorzystano technologię gięcia rur, gięte drewno oraz sklejkę. Producent: Kocot Kids
Projektant: Agata Gancarczyk
Design manager: Beata Borowska
Zestaw mebli dla dzieci powyżej 7 roku życia, składający się z łóżka z szufladą, biurka, szafy oraz komody. Swobodną personalizację zapewnia możliwość zmiany frontów, a dowolną konfigurację gwarantuje wykorzystanie stalowego stelaża. Do produkcji kolekcji wykorzystano sklejkę, płytę laminowaną oraz malowane proszkowo stalowe rury.



Producent: Wicker
Projektant: Aga Przypiórzyńska
Design manager: Magdalena Lubińska
Kolekcja składa się z serii stolików wsuwanych oraz ławy z siedziskiem. Dostępna jest w kolorach wikliny bielonej, czarnej, pudrowej oraz ciemnozielonej. Wszystkie meble wyplecione są ręcznie z polskiej wikliny, uprawianej lokalnie. Oprócz tego surowca, do produkcji kolekcji wykorzystano także szkło hartowane oraz metalową konstrukcję malowaną proszkowo.



Producent: Loftem
Projektant: Michał Biernacki
Design manager: Justyna Janczak
Leżanka, stół oraz stoliki pełniące także funkcję taboretów, to kolekcja mebli o oryginalnej stylistyce, przeznaczona dla odważnej grupy odbiorców. Charakteru serii dodają zdecydowana forma, a także użyte kolory oraz zastosowane materiały. Do produkcji leżanki wykorzystano skórę naturalną, tkaninę obiciową oraz stal, stołu – lakierowaną płytę MDF oraz stal, zaś do taboretów drewno lakierowane lub opalane.


Producent: Pilch Innowacje
Projektant: Paweł Mularczyk
Design manager: Piotr Mazuś
Kivak – siedzisko służące do aktywnego siedzenia, np. podczas pracy biurowej lub w domu. Dzięki możliwości balansowania podczas siedzenia aktywuje mięśnie odpowiadające za utrzymanie prawidłowej pozycji. Kivak został stworzony z połączenia drewna, giętej sklejki oraz tkaniny obiciowej.



Producent: Meble Olejnikowski
Projektant: Michał Kozłowski
Design manager: Justyna Janczak
Kolekcja mebli skrzyniowych o nowoczesnym charakterze, w skład której wchodzi komoda, regał oraz szafka RTV. Całość dostępna jest w różnych odmianach wykończenia, posiada możliwość doboru podświetlenia i akcesoriów szuflad. Do produkcji kolekcji wykorzystano drewno oraz płytę fornirowaną.

Producent: MK Design
Projektant: Klaudia Gołaszczyk
Design manager: Magdalena Lubińska
Sofa składa się z systemu modułowych komponentów i sprytnych rozwiązań, które uzupełniają funkcjonalność mebla. Użytkownicy mają możliwość indywidualnej konfiguracji. Podstawa sofy występuje w wariancie z naturalnego drewna oraz w wersji tapicerowanej w żywych i ciepłych kolorach. Do jej produkcji wykorzystano stal, drewniany stelaż oraz tkaninę obiciową.

Producent: Prohan
Projektant: Aleksander Palka
Design manager: Kaja Baszkiewicz
Kompozycja modułowych mebli, składająca się z komody w dwóch rozmiarach, toaletki oraz otwartej biblioteki lub biblioteki z szufladami. Kolekcja dostępna jest w kolorze naturalnego drewna oraz bejcy w kolorze wiśni. Do jej produkcji wykorzystano lite drewno dębowe, w części fornirowane, stal oraz szkło (lustro).

Producent: Kandu
Projektant: Jakub Korfanty
Design manager: Kaja Baszkiewicz
Kolekcja mebli do pokoju dziecięcego, składająca się z łóżka piętrowego, biurka w kształcie domku, taboretu oraz regału. Całość dostępna w dowolnej konfiguracji kolorystycznej. Do produkcji kolekcji wykorzystano sklejkę brzozową, łączoną krzyżowo na wpust.


siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN