TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
Wystawa plakatów: LABEL Magazine x Bauhaus | Warszawa
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • Powrót do natury w najnowszym albumie &Living

    Powrót do natury w najnowszym albumie &Living

  • LABEL #36 Odkrywamy oblicza kobiecości

    LABEL #36 Odkrywamy oblicza kobiecości

  • Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

    Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

  • LABEL Magazine x Bauhaus wystawa w PURO Hotel Łódź

    LABEL Magazine x Bauhaus wystawa w PURO Hotel Łódź

NAJNOWSZE

  • Dmuchane baseny, które zmieszczą się w torbie

    Dmuchane baseny, które zmieszczą się w torbie

  • MANUBA kolekcja GDD 2019

    MANUBA kolekcja GDD 2019

  • Lody o smaku prosecco w kształcie kieliszka

    Lody o smaku prosecco w kształcie kieliszka

  • Opakowanie, z którego wyrosną rośliny!

    Opakowanie, z którego wyrosną rośliny!

  • Nowe fronty od Reform do szafek z IKEA

    Nowe fronty od Reform do szafek z IKEA

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Karta z limitem na ślad węglowy

    Karta z limitem na ślad węglowy

  • Minimalistyczny salon sukni ślubnych

    Minimalistyczny salon sukni ślubnych

  • Mieszkanie surfera

    Mieszkanie surfera

  • Mieszkanie w łódzkiej kamienicy

    Mieszkanie w łódzkiej kamienicy

  • Nowy pop-up Glossier

    Nowy pop-up Glossier

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Minimalistyczny salon sukni ślubnych

    Minimalistyczny salon sukni ślubnych

  • Zielone przystanki w Siemiatyczach

    Zielone przystanki w Siemiatyczach

  • Niezwykły glamping w Andach

    Niezwykły glamping w Andach

  • Warszawski dom z recyklingu

    Warszawski dom z recyklingu

  • Sagrada Familia w końcu dostała pozwolenie na budowę

    Sagrada Familia w końcu dostała pozwolenie na budowę

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Warszawska palma uschła

    Warszawska palma uschła

  • Polski Pawilon jedną z 5 obowiązkowych wystaw Biennale w Wenecji według brytyjsko-amerykańskiego „The Art Newspaper”

    Polski Pawilon jedną z 5 obowiązkowych wystaw Biennale w Wenecji według brytyjsko-amerykańskiego „The Art Newspaper”

  • Banksy pojawił się na Biennale w Wenecji

    Banksy pojawił się na Biennale w Wenecji

  • Na nowojorskiej aukcji padł rekord: oto najdroższe dzieło żyjącego artysty!

    Na nowojorskiej aukcji padł rekord: oto najdroższe dzieło żyjącego artysty!

NAJNOWSZE

  • Kolekcja Nike inspirowana Stranger Things

    Kolekcja Nike inspirowana Stranger Things

  • Każdy model z tej kolekcji został stworzony by kusić zmysły

    Każdy model z tej kolekcji został stworzony by kusić zmysły

  • Samoczyszczące się ubrania

    Samoczyszczące się ubrania

  • Najbardziej zrównoważone sneakersy świata

    Najbardziej zrównoważone sneakersy świata

  • Rihanna zaprezentowała pierwszą kolekcję Fenty

    Rihanna zaprezentowała pierwszą kolekcję Fenty

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

NAJNOWSZE

  • Karta z limitem na ślad węglowy

    Karta z limitem na ślad węglowy

  • Londyński loft

    Londyński loft

  • Zielone przystanki w Siemiatyczach

    Zielone przystanki w Siemiatyczach

  • Surrealizm na śniadanie

    Surrealizm na śniadanie

  • Piękno Nowej Zelandii

    Piękno Nowej Zelandii

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

    Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

  • Wyjątkowa aukcja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej wesprze uchodźców

    Wyjątkowa aukcja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej wesprze uchodźców

  • Spolaryzowany program Gdynia Design Days 2019!

    Spolaryzowany program Gdynia Design Days 2019!

  • Warsaw Home 2019 pod hasłem „Jestem”

    Warsaw Home 2019 pod hasłem „Jestem”

  • Przemo Łukasik w ABB Living Space® Experience

    Przemo Łukasik w ABB Living Space® Experience

Zdjęcia na pełnym ekranie

Ikony polskiego designu powracają!

W ciągu ostatnich lat na polskim rynku powstało wiele marek, które wracają do historii polskiego designu. Dzięki nim możemy kupić takie ikony jak słynny fotel Chierowskiego (366 Concept) czy też fotel projektu Romana Modzelewskiego (VZOR) w nowej odsłonie. Dziś przybliżamy Wam kulisy powstania marki nowymodel.org, która ma na koncie reedycje projektów Rajmunda Teofila Hałasa czy też Czesława Kowalskiego. O ikonach polskiego designu, produkcji mebli w czasach sieciówek i planach na przyszłość rozmawiamy z twórcą marki – Karolem Starczewskim.



Stolik "Kawa i Papierosy", proj. R.T.Hałas

Justyna Ciurzyńska: Jak zaczęła się historia serii „Ikony Designu?”

Karol Starczewski: W nowymodel.org stawiamy na wartości. nowymodel.org powstał z tęsknoty za autentycznością i jakością, z potrzeby wsparcia i promowania polskiego designu. Organizacja powstałą w 2013 roku i od tego czasu współpracuje z projektantami z całego kraju. Są wśród nich zarówno doświadczeni designerzy z bogatym portfolio, uhonorowani międzynarodowymi nagrodami, jak i początkujący – studenci i absolwenci wydziałów wzornictwa uczelni artystycznych. Jesteśmy otwarci na nowe propozycje. Liczy się dla nas talent i ciekawy pomysł. Marka nowymodel.org przeczy opinii, że wdrożenie do produkcji nowego wzoru jest trudne. To problem wielkich zakładów przemysłowych. Nasz innowacyjny pomysł polega na wykorzystaniu profesjonalizmu oraz potencjału wytwórczego rzemiosła różnych specjalności oraz drobnych przedsiębiorstw jako dostawców materiałów i akcesoriów do produkcji. Pierwszymi wdrożonymi przez nas produktami, były reedycje mebli projektu prof. Hałasa „Regał o zmiennych wysokościach” i stolika „Kawa i Papierosy”.

JC: Wiele spośród wznowionych przez Państwa projektów to projekty profesora Rajmunda Hałasa. Skąd fascynacja akurat tym twórcą?

Karol Starczewski: Próbujemy odtworzyć drobny fragment ikonicznego krajobrazu polskiego designu. Konsekwentnie wdrażajamy kolejne odnalezione projekty polskich twórców. W czasie spotkań z projektantami tamtego czasu i z rodzinami tych, którzy już nie żyją m.in. Aleksandrem Kuczmą, Wojciechem Horą, panią Stanisławą Hałasową, z projektów, które napotykamy staramy się stworzyć pewien obraz historii polskiego wzornictwa i tego co, było w nim najważniejsze. Bardzo pomogła nam w tym współpraca z prof. UAP Katarzyną Laskowską: nowymodel.org był partnerem wystawy „Wielkopolska tradycja wzornictwa meblowego”, zorganizowanej przez Katedrę Mebla Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i Fundację UAP. Wystawa została zaprezentowana w 2013 roku w ramach Wawa Design Festiwal w warszawskim Soho Factory i była swoistą inauguracją działań nowymodel.org. Spośród ponad 40 prezentowanych eksponatów aż 12 powstało w warsztatach nowymodel.org. Część z nich już jest, a kolejne wkrótce będą do kupienia na www.nowymodel.org.



Taboret "IMUGO", R.T.Hałas

JC: Jakie kryteria, według Państwa powinna spełniać ikona designu - musi być piękna, użyteczna, ekonomiczna a może wszystko naraz?

Karol Starczewski: Wszystko na raz. W nowymodel.org chodzi nam o projekty, które są nadal aktualne, użyteczne, a równocześnie wizerunkowo i estetycznie oddają ducha swoich czasów. Meble, które produkujemy są zbyt piękne i solidne, aby mogły powstać w seryjnej produkcji. Ale w nowymodel.org stawiamy też na rozsądne ceny. Wierzymy, że design nie musi być luksusem niedostępnym dla przeciętnej kieszeni. Opłaci się jednak na pewno wydać nieco więcej, aby cieszyć się przedmiotami pięknymi i solidnymi. W porównaniu z anonimową „masówką” w sklepach sieciowych polskie meble designerskie mają walor produktów ekskluzywnych zachowując rozsądną cenę.

JC: Jak działacie państwo na poziomie materiałów - czy np. drewno użyte w krześle Kowalskich jest takie same jak w oryginalnym projekcie?

Karol Starczewski: Staramy się odtwarzać oryginalne założenia projektowe, jednak w większości projektów nie były one formułowane, a kontaktu z oryginalnym prototypem nie mieliśmy. Projekty odtwarzamy często na podstawie rysunków, skąpej dokumentacji, czasem zdjęć. W przypadku niektórych mebli, jak np. taboret IMUGO projektu prof. Hałasa, dla zaistnienia ich na współczesnym rynku, konieczne było ich dostosowanie do współczesnych norm wytrzymałościowych i ergonomicznych. Staramy się jednak, żeby nawet w takim przypadku była możliwość zakupu obiektu w jego oryginalnym kształcie.

Sukces taboretu prof. Rajmunda Teofila Hałasa zainspirował nas do pracy nad całą rodziną siedzisk nawiązujących do oryginalnego projektu z roku 1960. W ten sposób powstały dwa modele hokerów różniące się wysokością oraz nowa wersja taboretu IMUGO – trochę większa i mocniejsza niż pierwotny projekt. Dopasowane do współczesnych norm i wymagań. Rodzina IMUGO+ gwarantuje ciekawą aranżację nowoczesnego mieszkania lub przestrzeni usługowych. Hokery idealnie sprawdzają się w barze, kuchni, jadalni, salonie, natomiast niższe taborety będą stanowić wyjątkowy, dekoracyjny dodatek każdej przestrzeni.


Krzesło Kowalskiego

JC: Jakie reedycje mają Państwo w planach?

Karol Starczewski: Krzesła Hałasa „Czerwony Biały Czarny” oraz foteli z lat 60. mało znanej współcześnie projektantki, co będzie dla miłośników polskiego designu prawdziwą niespodzianką. Koniec roku 2017 przyniesie dwie premiery.

JC: Jak państwo myślą: dlaczego meble z okresu PRL-u wracają w ostatnich kilku latach? Ekonomia, sentyment, poszukiwanie rodzimej tradycji, a może coś jeszcze?

Karol Starczewski: Po prostu świetny design. W Europie panuje ogólny trend wracania do wzornictwa funkcjonalistycznego, jest to tradycja nieprzerwana, w Polsce dopiero do niej wracamy. Naszą ambicją jest, żeby polski design był tam, gdzie szwajcarski zegarek - w świadomości Europejczyków.



Regał o zmiennych wysokościach, R.T.Hałas


siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN