TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
samsung 2
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

    Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

  • Jak  przeszłość kreuje przyszłość. LABEL #38

    Jak przeszłość kreuje przyszłość. LABEL #38

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Kraków Kazimierz

    Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Kraków Kazimierz

  • LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

    LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

NAJNOWSZE

  • Ingo Maurer nie żyje

    Ingo Maurer nie żyje

  • Poznaj najciekawsze pamiątki z Tatr!

    Poznaj najciekawsze pamiątki z Tatr!

  • Maszyna, która… Cię przytuli

    Maszyna, która… Cię przytuli

  • Polski artysta planuje wydać artystyczną Kamasutrę

    Polski artysta planuje wydać artystyczną Kamasutrę

  • Kup pracę Banksy’ego za 10 funtów

    Kup pracę Banksy’ego za 10 funtów

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Nowa Charlotte Bouillon

    Nowa Charlotte Bouillon

  • Nacisk na kolor

    Nacisk na kolor

  • Skandynawska elegancja

    Skandynawska elegancja

  • 35 metrów w starej kamienicy

    35 metrów w starej kamienicy

  • Loft w Soho

    Loft w Soho

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Mieszkania ogrody od BIG

    Mieszkania ogrody od BIG

  • Mieszkania socjalne w Chicago

    Mieszkania socjalne w Chicago

  • Muzeum Wyspiańskiego w Krakowie

    Muzeum Wyspiańskiego w Krakowie

  • Sukces polskiej pracowni

    Sukces polskiej pracowni

  • Nagrody budownictwa ekologicznego dla gdańskiego osiedla

    Nagrody budownictwa ekologicznego dla gdańskiego osiedla

NAJNOWSZE

  • Picasso w 3D

    Picasso w 3D

  • Zgniłe owoce z…kamieni szlachetnych

    Zgniłe owoce z…kamieni szlachetnych

  • Graffiti malowane cieniem

    Graffiti malowane cieniem

  • Banksy otwiera sklep

    Banksy otwiera sklep

  • 17. Warszawskie Targi Sztuki

    17. Warszawskie Targi Sztuki

NAJNOWSZE

  • Graffiti malowane cieniem

    Graffiti malowane cieniem

  • Kolekcja z kaszmiru z odzysku

    Kolekcja z kaszmiru z odzysku

  • Komplety dla psa i właściciela w H&M

    Komplety dla psa i właściciela w H&M

  • ORSKA i naturalne kamienie

    ORSKA i naturalne kamienie

  • Centrum handlowe z używanymi rzeczami

    Centrum handlowe z używanymi rzeczami

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

NAJNOWSZE

  • Polski artysta planuje wydać artystyczną Kamasutrę

    Polski artysta planuje wydać artystyczną Kamasutrę

  • Porzucone pałace

    Porzucone pałace

  • Minimalistyczny gameboy

    Minimalistyczny gameboy

  • Chwile intymne

    Chwile intymne

  • Olga Tokarczuk z nagrodą Nobla

    Olga Tokarczuk z nagrodą Nobla

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

    LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

  • IV Międzynarodowy Kongres Kreatywny Design Plus

    IV Międzynarodowy Kongres Kreatywny Design Plus

  • Design i technologia, czyli telewizory Samsung podczas Warsaw Home

    Design i technologia, czyli telewizory Samsung podczas Warsaw Home

  • Konkurs „Znalezione w Polsce” #znalezionewpolsce

    Konkurs „Znalezione w Polsce” #znalezionewpolsce

  • „Design. Sztuka kobiet” - wyjątkowa wystawa w Desa Unicum.

    „Design. Sztuka kobiet” - wyjątkowa wystawa w Desa Unicum.

Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego

źródło: materiały prasowe

Zdjęcia na pełnym ekranie

Afektywny realizm malarstwa Macieja Olekszego

Maciej Olekszy to twórca nie przystający do naszej epoki, w której natłok obrazów i dostarczanych przez nie doznań zmysłowych sprawia, że zjawisko przeestetyzowania rzeczywistości prowadzi do wyłączenia emocji zarówno wobec reprezentacji niezwykle estetycznych, jak i będących ich przeciwieństwem. Olekszy tymczasem, na przekór tym tendencjom, każe nam patrzeć na przedstawienia o silnym emocjonalnym ładunku, które wywierają wrażenie – odnoszące się do zmysłów, nie zaś do umysłu. By doznać zaś wrażenia, należy wejść w materię obrazu, w jego doznaniową warstwę. Zabieg patrzenia wyzwala wtedy wspomnienia i skojarzenia, a osobiste wątki twórczości Olekszego stają się naszymi własnymi.

Obrazy i akwarele Macieja Olekszego to impresje na temat melancholijnej kruchości istnienia, cielesnego rozpadu i wchłaniania dosłowności reprezentacji przez efemeryczny papier, jej rozpływania się w barwnych plamach i zaciekach. W swoich pracach Olekszy przechwytuje chwilowe emocje i zmysłowe doznania – niezauważalne detale i rzadkie momenty przebłysku świadomości – a następnie umieszcza je w rozedrganych twarzach i ciałach (ludzkich i zwierzęcych), lawirujących pomiędzy stanem ekstazy i uśpienia. Pomarszczony papier stanowiący podkład dla delikatnych akwareli oddaje organiczny charakter tego malarstwa, które bliskie jest twórczości polskich artystek z tego samego co Olekszy pokolenia, takich jak Basia Bańda czy Lena Szczęsna. Fakt, że mężczyzna używa delikatnej techniki, wymagającej niezwykłej wrażliwości na formę, jest tutaj znamienny i być może mógłby być przyczynkiem do zdekonstruowania osobowości twórcy na drobne fragmenty. Męska ręka tworzy formy lekkie i ulotne, a jednak widać, że jest to męska, nie zaś kobieca dłoń – być może przede wszystkim z powodu wyłapywania przez nią makabrycznego oblicza organiczności, która jest tu niebezpiecznie niepokojąca, a momentami nawet nieco groteskowa, oraz ze względu na stosowaną kolorystykę: czerwienie, ochry, brązy, szarości i błękity.

Punktem wyjścia dla obrazów Olekszego są „żywe” obrazy oraz te uwiecznione na fotografiach; w jego najobszerniejszych cyklach mamy do czynienia z formami zniekształconymi, dyktowanymi przez emocjonalne wrażenie raczej niż przez samo oko. W cyklu Konfabulacje z 2013 roku, a także najnowszych obrazach artysta zestawia widmowe portrety z gotycką kaligrafią, uzyskując tym samym mroczny efekt mogący nasuwać skojarzenia z podręcznikami do ludzkiej anatomii, w których, w wyniku niewyjaśnionych zdarzeń, litery się poprzestawiały a obrazy tajemniczo zatarły. Drugim wątkiem przewijającym się w formalnej warstwie jego obrazów jest rozwój ku realizmowi w duchu Francisa Bacona czy Luca Tuymansa – obleczonego we mgłę niedopowiedzeń, fascynującego poprzez stosowane deformacje i przekształcenia. W nowych pracach Olekszego dojmujące jest wrażenie kierowania się ku uładzeniu cielesnej formy, ku jej większej konkretyzacji w wyznaczonej konwencji.
W twórczości Olekszego wspomnienia i emocje artysty przekładane są na barwne plamy, które nie roszczą sobie prawa do bycia życiem, natomiast są częścią życia i jego procesów. Połączenie płynności form z ich konkretyzacją jest niezwykle intrygującym zabiegiem, decydującym o jakości zmagań Macieja Olekszego z medium malarskim, ale również wpisującym się we współczesne tendencje w sztuce, kiedy to realizm, pojmowany jako realizm emocjonalny czy też afektywny, przestaje być anachronizmem.

/Magdalena Zięba

siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN