TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
label 40
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • Tworzę, więc jestem”. Wydanie specjalne LABEL  - BLACK LABEL  - już w sprzedaży!

    Tworzę, więc jestem”. Wydanie specjalne LABEL - BLACK LABEL - już w sprzedaży!

  • Nowe wydanie LABEL #40. Różne oblicza BRUTALIZMU

    Nowe wydanie LABEL #40. Różne oblicza BRUTALIZMU

  • Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

    Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • LABEL #39. Nordic Issue czyli Skandynawia jakiej nie znacie

    LABEL #39. Nordic Issue czyli Skandynawia jakiej nie znacie

NAJNOWSZE

  • Odkurzacz, który obsłużą minimum trzy osoby

    Odkurzacz, który obsłużą minimum trzy osoby

  • IKEA komentuje Megxit

    IKEA komentuje Megxit

  • Kolorowe fronty do szafek kuchennych z IKEA

    Kolorowe fronty do szafek kuchennych z IKEA

  • Opakowania i mięso z grzybów

    Opakowania i mięso z grzybów

  • Antonio Lupi - luksus w łazience

    Antonio Lupi - luksus w łazience

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Mieszkanie w łódzkiej kamienicy

    Mieszkanie w łódzkiej kamienicy

  • Klasyka z kolorem w Gdańsku

    Klasyka z kolorem w Gdańsku

  • Dom pod Warszawą

    Dom pod Warszawą

  • Niezwykły bar w Maladze inspirowany latami 20-tymi

    Niezwykły bar w Maladze inspirowany latami 20-tymi

  • 21,3 m2 w Warszawie

    21,3 m2 w Warszawie

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Apartamentowce w Szczyrku

    Apartamentowce w Szczyrku

  • Architektura szczera do bólu: rozmowa z Robertem Koniecznym

    Architektura szczera do bólu: rozmowa z Robertem Koniecznym

  • Mieszkania w wiszących kapsułach

    Mieszkania w wiszących kapsułach

  • Najbardziej wysunięty na północ hotel świata

    Najbardziej wysunięty na północ hotel świata

  • Niezwykła chatka nad norweskim jeziorem

    Niezwykła chatka nad norweskim jeziorem

NAJNOWSZE

  • Szopka od Banksyego

    Szopka od Banksy'ego

  • Virgil Abloh stworzył kolekcję inspirowaną sztuką Leonarda da Vinci

    Virgil Abloh stworzył kolekcję inspirowaną sztuką Leonarda da Vinci

  • Artystyczny mural na Targówku

    Artystyczny mural na Targówku

  • Banksy prezentuje nowy mural

    Banksy prezentuje nowy mural

  • IKEA na Black Friday: zadbaj o rzeczy, by zostały z Tobą „Na dłużej”

    IKEA na Black Friday: zadbaj o rzeczy, by zostały z Tobą „Na dłużej”

NAJNOWSZE

  • 89 by Qπш Robert Kupisz - kolekcja Zima 2020/21

    89 by Qπш Robert Kupisz - kolekcja Zima 2020/21

  • Rado True Thinline Gem: Inma Bermudez dla Rado

    Rado True Thinline Gem: Inma Bermudez dla Rado

  • Energia letniego romansu Affair

    Energia letniego romansu Affair

  • Pierwsza polska marka, która stworzyła buty ze skóry ananasa oraz z kaktusa

    Pierwsza polska marka, która stworzyła buty ze skóry ananasa oraz z kaktusa

  • Chanel i Dior otworzą butiki w Polsce?

    Chanel i Dior otworzą butiki w Polsce?

NAJNOWSZE

  • Zaskakująca metamorfoza targowiska w Orłowie

    Zaskakująca metamorfoza targowiska w Orłowie

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

NAJNOWSZE

  • Przenośny piec, który łączy w sobie funkcje barbecue, grilla i pieca do pizzy

    Przenośny piec, który łączy w sobie funkcje barbecue, grilla i pieca do pizzy

  • Bananatex® — pierwszy materiał wykonany z bananów

    Bananatex® — pierwszy materiał wykonany z bananów

  • MicroLED, QLED 8K i The Sero, czyli telewizory Samsung na CES 2020

    MicroLED, QLED 8K i The Sero, czyli telewizory Samsung na CES 2020

  • Świat w kolorach Pantone

    Świat w kolorach Pantone

  • Tetris ze skrzynek

    Tetris ze skrzynek

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Wystawy, goście, debaty – szczegóły programu ARENA DESIGN 2020

    Wystawy, goście, debaty – szczegóły programu ARENA DESIGN 2020

  • Twórcza dekonstrukcja. Wernisaż wystawy Sashy Knezevica

    Twórcza dekonstrukcja. Wernisaż wystawy Sashy Knezevica

  • IKEA na Black Friday: zadbaj o rzeczy, by zostały z Tobą „Na dłużej”

    IKEA na Black Friday: zadbaj o rzeczy, by zostały z Tobą „Na dłużej”

  • Warszawa stolicą plakatu!

    Warszawa stolicą plakatu!

  • Przewaga dzięki designowi

    Przewaga dzięki designowi

Muzyka opowiedziana obrazem Muzyka opowiedziana obrazem Muzyka opowiedziana obrazem

źródło: Rafał Milach dla BMW Art Club

Zdjęcia na pełnym ekranie

Muzyka opowiedziana obrazem

Teatr to magia, iluzja. Aby ją stworzyć, mamy do dyspozycji całą masę środków – od bardzo tradycyjnych po nowoczesne technologie. Jednak technologia stanowi w teatrze tylko drogę do celu, a nie cel sam w sobie – jest drugorzędna, schowana za kulisami. Nie może zdominować widowiska, stać się głównym bohaterem – mówi Boris Kudlička, który został dyrektorem artystycznym tegorocznej edycji „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”. Już w listopadzie niezapomniane emocje widzom Teatru Wielkiego-Opery Narodowej dostarczy „Carmina Burana (Mgnienie Oka)” - utwór Carla Orffa połączony z wizualnym pokazem autorstwa Kudlički.

LABEL: Przed tobą nie lada wyzwanie. Zostałeś dyrektorem artystycznym „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka 2019”, w ramach którego Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wykonają utwór „Carmina Burana”.

Boris Kudlička: To ogromne przedsięwzięcie. Dość powiedzieć, że „Carmina Burana” wykonuje 213 muzyków – 90 osób w rozbudowanej orkiestrze, 80 w chórze, 40 w chórze dziecięcym i jeszcze trzech solistów. Zajmują połowę sceny, więc na inscenizację nie pozostaje zbyt wiele miejsca.

Zaczynająca i kończąca „Carmina Burana” kantata „O Fortuna” jest tak przejmująca, że nietrudno o dreszcz.

„Carmina Burana” jest napisana w pętli. Wszyscy znamy niezwykle mocny, pierwszy i ostatni utwór, ale mało kto wie, co kryje się pomiędzy nimi. Tymczasem są tam fragmenty bardzo kameralne, napisane na flet, fortepian czy sopran. Zaczyna się monumentalnie, bo „O Fortuna” niesie masę emocji, gradacja jest niesamowita, muzyka nas porywa, więc chciałbym, żeby obraz, który jej towarzyszy, też się rozpędzał, odlatywał w stronę szerokiej perspektywy, pozwalał nam gdzieś z oddali spojrzeć na nas. A potem znów odklejamy się od skali makro i wracamy w detal.



Brzmi tajemniczo. Motywem przewodnim „Carmina Burana” są apoteoza życia, afirmacja świata. I tu pojawia się pytanie: jak to pokazać?


Język plastyczny nie jest oczywiście tylko ładnym obrazkiem, musi mieć swoją strukturę, opowiadać obrazem historię. Stworzenie sfery wizualnej do kantaty nie jest proste, a główna trudność polega na tym, że „Carmina” nie jest operą, lecz zbiorem utworów opartych na średniowiecznych pieśniach odnalezionych w niemieckim klasztorze na początku XX wieku i ułożonych przez kompozytora Carla Orffa w rodzaj libretta. Nie ma więc mocnej, dramaturgicznej narracji – musimy ją dopiero stworzyć. Postanowiłem wybrać fragmenty z tekstu i ujednolicić je, włączając element wspólnej cząstki – człowieka, który staje się naszym przewodnikiem. Nie chciałem jednak iść w dosłowność, przekładać na sferę plastyczną całego tekstu. Połączenie obrazu filmowego, poezji i wybranych haseł to podpowiedź, na podstawie której widz tworzy własną narrację.

Projekt „BMW Art Club” to połączenie trendów przyszłości, nowych technologii oraz sztuki. Słyniesz z nowoczesnego podejścia do strony wizualnej widowisk. O twoich scenografiach – chociażby do „Tristana i Izoldy”, „Carmen” czy „Salome” – wciąż się rozmawia i dyskutuje. Są dowodem na to, że opera może się stać intrygującym widowiskiem, w usługi którego zaprzęgnięto nowe technologie, dizajn i sztuki wizualne. Wygląda na to, że ty i BMW tworzycie dobrany duet.


Teatr to magia, iluzja. Aby ją stworzyć, mamy do dyspozycji całą masę środków – od bardzo tradycyjnych po nowoczesne technologie. Jednak technologia stanowi w teatrze tylko drogę do celu, a nie cel sam w sobie – jest drugorzędna, schowana za kulisami. Nie może zdominować widowiska, stać się głównym bohaterem. Używam jej jako narzędzia, ale nie staram się odkryć czegoś nowego. Zresztą i tak nie przeskoczę tego, co robią firmy motoryzacyjne. Szukam innowacyjności w sposobie narracji, w wykorzystaniu obrazu. Tworzę go przez wideoprojekcje czy generowane komputerowo grafiki, które w połączeniu z przestrzenią 3D, warstwą muzyczną oraz ogromną sceną Teatru Wielkiego tworzą innowacyjne widowisko. Bardzo mnie cieszy współpraca z „BMW Art Club” – mam tam masę wolności i przestrzeni dla języka plastycznego, którym opowiadam średniowieczne utwory kantaty „Carmina Burana” w bardzo współczesny, nowoczesny sposób.

siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN