TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
Hotel Bristol
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

    Polska rozkochana w retro. Nowy album &Living!

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • Jak  przeszłość kreuje przyszłość. LABEL #38

    Jak przeszłość kreuje przyszłość. LABEL #38

  • Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Kraków Kazimierz

    Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Kraków Kazimierz

  • LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

    LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

NAJNOWSZE

  • Zara Home na Święta

    Zara Home na Święta

  • Jonathan Adler x H&M Home

    Jonathan Adler x H&M Home

  • Wielki powrót sklejki

    Wielki powrót sklejki

  • Ceramika inspirowana lastryko

    Ceramika inspirowana lastryko

  • Kubki na wynos z… kawowych fusów!

    Kubki na wynos z… kawowych fusów!

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Nietypowe dwupoziomowe mieszkanie

    Nietypowe dwupoziomowe mieszkanie

  • Paryskie mieszkanie pełne sztuki

    Paryskie mieszkanie pełne sztuki

  • Niezwykłe prace Yayoi Kusamy

    Niezwykłe prace Yayoi Kusamy

  • Apartament w krakowskiej kamienicy z 1911 roku

    Apartament w krakowskiej kamienicy z 1911 roku

  • 64 metry z kominkiem w roli głównej

    64 metry z kominkiem w roli głównej

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Kolorowa stacja benzynowa

    Kolorowa stacja benzynowa

  • Buty projektu słynnego architekta Kengo Kumy

    Buty projektu słynnego architekta Kengo Kumy

  • Niezwykły dworzec projektu Zaha Hadid Architects

    Niezwykły dworzec projektu Zaha Hadid Architects

  • Domy ze skrzelami pod Krakowem

    Domy ze skrzelami pod Krakowem

  • Historia z elegancją

    Historia z elegancją

NAJNOWSZE

  • Rekord na aukcji. Obraz Łempickiej sprzedany za 52 miliony złotych

    Rekord na aukcji. Obraz Łempickiej sprzedany za 52 miliony złotych

  • Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

    Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

  • Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

    Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

  • Polka laureatką jednej z najważniejszych nagród w świecie sztuki

    Polka laureatką jednej z najważniejszych nagród w świecie sztuki

  • Na wtorkowej aukcji może paść rekord: 10 milionów złotych za rzeźbę Abakanowicz

    Na wtorkowej aukcji może paść rekord: 10 milionów złotych za rzeźbę Abakanowicz

NAJNOWSZE

  • Marka Nike stworzyła buty inspirowane przewlekłymi chorobami

    Marka Nike stworzyła buty inspirowane przewlekłymi chorobami

  • Buty projektu słynnego architekta Kengo Kumy

    Buty projektu słynnego architekta Kengo Kumy

  • Polska biżuteria: Bałta od rett frem

    Polska biżuteria: Bałta od rett frem

  • Vans stworzyło specjalną kolekcję, która ma pomóc planecie

    Vans stworzyło specjalną kolekcję, która ma pomóc planecie

  • Adidas stworzy kolekcję z Pradą

    Adidas stworzy kolekcję z Pradą

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

NAJNOWSZE

  • Kubki na wynos z… kawowych fusów!

    Kubki na wynos z… kawowych fusów!

  • Najbezpieczniejszy kask świata

    Najbezpieczniejszy kask świata

  • Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

    Obrazy stworzone za pomocą…kodowania!

  • Kampania reklamująca Wilno jako „punkt G Europy”

    Kampania reklamująca Wilno jako „punkt G Europy”

  • Weimarczyk w roli głównej

    Weimarczyk w roli głównej

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Przewaga dzięki designowi

    Przewaga dzięki designowi

  • Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

    Banksy, KAWS, Blade oraz Obey na Targach Sztuki Dostępnej!

  • Jazzowy Hotel Bristol

    Jazzowy Hotel Bristol

  • Warszawski spacer śladami historycznych podłóg

    Warszawski spacer śladami historycznych podłóg

  • LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

    LABEL Studio i Bauhaus w kreatywnej odsłonie na targach Warsaw Home

Polski Pawilon w Wenecji Polski Pawilon w Wenecji Polski Pawilon w Wenecji Polski Pawilon w Wenecji Polski Pawilon w Wenecji

źródło: Materiały prasowe

Zdjęcia na pełnym ekranie

Polski Pawilon w Wenecji

Lot, rzeźba Romana Stańczaka, będzie prezentowana w Pawilonie Polskim podczas 58 Międzynarodowej Wystawy Sztuki — La Biennale di Venezia. Zwiedzający doświadczą niezwykłej formy i skali obiektu – przenicowanego samolotu – ale też efektu nieoczekiwanej zmiany wywrócenia świata na drugą stronę. Projekt ma być komentarzem do sytuacji transformacji. Wystawa, której kuratorami są Łukasz Mojsak i Łukasz Ronduda, a organizatorem Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, zostanie otwarta 11 maja 2019 roku.

„Nicowanie jest o nadziei” — mówi Roman Stańczak w jednym z wywiadów poświęconych projektowi Lot. Zabieg nicowania ma tu wymiar duchowy — to „przygotowanie do umierania”, przechodzenia na drugą stronę, tworzenia przez niszczenie, a zarazem docierania do istoty obiektu. To także komentarz do skutków transformacji ustrojowej i gospodarczej, widocznych zarówno w przestrzeni kultury materialnej, jak i w społeczeństwie. W Pawilonie Polskim stanie samolot potraktowany zgodnie z artystyczną praktyką Stańczaka, polegającą na dekonstruowaniu materialnego porządku przedmiotów — pozbawiania ich dotychczasowej funkcji, wartości estetycznej oraz nadawania im nowej formy i znaczenia. Maszyna zostanie przecięta i odwrócona na drugą stronę tak, by wnętrze, czyli elementy kokpitu i pokładu oraz siedzenia pasażerów, stały się widoczne na zewnątrz. Z kolei skrzydła wraz z poszyciem samolotu będą zwinięte do wnętrza rzeźby.

Pomysł wywrócenia samolotu na drugą stronę to kolejny etap pracy twórczej Romana Stańczaka. Powstał blisko 30 lat temu lecz nie doczekał się wówczas realizacji. Z biegiem lat zyskał nowe konteksty, które nadają Lotowi wielowymiarowość i uniwersalny charakter. Dziś samolot postrzegany jest jako symbol pęknięcia polskiego społeczeństwa. Ale też uniwersalnie, jako jedno z największych osiągnięć techniki i maszyna, której powierzamy swoje życie. To punkt wyjścia do interpretacji i stawiania pytań o kondycję społeczeństwa po przełomowym wydarzeniu. Prywatny samolot to także symbol statusu, środek transportu, który służy tzw. jednemu procentowi, czyli najbogatszej klasie społecznej. Zdekonstruowanie tej ucieleśniającej akumulację kapitału figury jest krytycznym komentarzem do rzeczywistości naznaczonej rozwarstwieniem i nierównościami. Praca Stańczaka uzmysławia również konflikt między nowoczesnością a duchowością — gdy rozpad jednej z tych sfer prowadzi do tworzenia drugiej. Podobnie jak we wcześniejszych realizacjach, artysta dowodzi, że ludzie potrzebują duchowej przemiany i doświadczają jej w momencie zetknięcia z sytuacją negującą porządek, zaburzającą bezpieczne funkcjonowanie w świecie.

Stańczak jest absolwentem słynnej „Kowalni”, pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prof. Kowalski – uczeń Oskara Hansena, wizjonerskiego architekta i twórcy Teorii Formy Otwartej – kształcił w tym samym czasie w swojej pracowni m.in. Katarzynę Kozyrę, Pawła Althamera, Artura Żmijewskiego i Jacka Adamasa. Stańczak zadebiutował w latach 90. XX w, a jego prace powstały na marginesie formującego się wówczas nurtu sztuki krytycznej. Jak sam przyznaje: „moje rzeźby mówią o życiu, ale nie pośród przedmiotów, tylko pośród duchów”.


Pawilon Polski na 58 Międzynarodowej Wystawie Sztuki — La Biennale di Venezia
Wenecja, 11 maja–24 listopada



Lot

artysta: Roman Stańczak
kuratorzy: Łukasz Mojsak, Łukasz Ronduda
współpraca ze strony Zachęty: Ewa Mielczarek
komisarz Pawilonu Polskiego: Hanna Wróblewska
organizator: Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki

Udział Polski w 58 Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej

Wystawę w Pawilonie Polskim wspiera Instytut Adama Mickiewicza







siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN