TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
Wystawa plakatów: LABEL Magazine x Bauhaus | Warszawa
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • Powrót do natury w najnowszym albumie &Living

    Powrót do natury w najnowszym albumie &Living

  • Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

    Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • LABEL #36 Odkrywamy oblicza kobiecości

    LABEL #36 Odkrywamy oblicza kobiecości

  • LABEL Magazine x Bauhaus wystawa w PURO Hotel Łódź

    LABEL Magazine x Bauhaus wystawa w PURO Hotel Łódź

NAJNOWSZE

  • Naukowcy odkryli jak przenieść 25-tonowe bryły jedynie przy użyciu rąk

    Naukowcy odkryli jak przenieść 25-tonowe bryły jedynie przy użyciu rąk

  • Polska projektantka stworzyła ładną i komfortową protezę piersi

    Polska projektantka stworzyła ładną i komfortową protezę piersi

  • MANUBA kolekcja GDD 2019

    MANUBA kolekcja GDD 2019

  • Lody o smaku prosecco w kształcie kieliszka

    Lody o smaku prosecco w kształcie kieliszka

  • Dmuchane baseny, które zmieszczą się w torbie

    Dmuchane baseny, które zmieszczą się w torbie

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Kolor w Londynie

    Kolor w Londynie

  • Skandynawia w niebieskich tonach

    Skandynawia w niebieskich tonach

  • Loft w Chicago

    Loft w Chicago

  • 36 metrów kwadratowych w Warszawie

    36 metrów kwadratowych w Warszawie

  • Karta z limitem na ślad węglowy

    Karta z limitem na ślad węglowy

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Śródziemnomorski miraż

    Śródziemnomorski miraż

  • Domek w lesie, który wygląda jak… Minionek!

    Domek w lesie, który wygląda jak… Minionek!

  • Minimalistyczny salon sukni ślubnych

    Minimalistyczny salon sukni ślubnych

  • Zielone przystanki w Siemiatyczach

    Zielone przystanki w Siemiatyczach

  • Niezwykły glamping w Andach

    Niezwykły glamping w Andach

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Warszawska palma uschła

    Warszawska palma uschła

  • Polski Pawilon jedną z 5 obowiązkowych wystaw Biennale w Wenecji według brytyjsko-amerykańskiego „The Art Newspaper”

    Polski Pawilon jedną z 5 obowiązkowych wystaw Biennale w Wenecji według brytyjsko-amerykańskiego „The Art Newspaper”

  • Banksy pojawił się na Biennale w Wenecji

    Banksy pojawił się na Biennale w Wenecji

  • Na nowojorskiej aukcji padł rekord: oto najdroższe dzieło żyjącego artysty!

    Na nowojorskiej aukcji padł rekord: oto najdroższe dzieło żyjącego artysty!

NAJNOWSZE

  • Kolekcja Nike inspirowana Stranger Things

    Kolekcja Nike inspirowana Stranger Things

  • Każdy model z tej kolekcji został stworzony by kusić zmysły

    Każdy model z tej kolekcji został stworzony by kusić zmysły

  • Samoczyszczące się ubrania

    Samoczyszczące się ubrania

  • Najbardziej zrównoważone sneakersy świata

    Najbardziej zrównoważone sneakersy świata

  • Rihanna zaprezentowała pierwszą kolekcję Fenty

    Rihanna zaprezentowała pierwszą kolekcję Fenty

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

NAJNOWSZE

  • Naukowcy odkryli jak przenieść 25-tonowe bryły jedynie przy użyciu rąk

    Naukowcy odkryli jak przenieść 25-tonowe bryły jedynie przy użyciu rąk

  • Zalando wprowadza ekologiczne opakowania

    Zalando wprowadza ekologiczne opakowania

  • Bransoletka, która powstrzyma Cię przed niezdrowym trybem życia

    Bransoletka, która powstrzyma Cię przed niezdrowym trybem życia

  • Smartfon dla fanów mindfulness

    Smartfon dla fanów mindfulness

  • Polski samochód elektryczny wyjechał na ulice Warszawy

    Polski samochód elektryczny wyjechał na ulice Warszawy

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

    Wystawa plakatów w Warszawie LABEL Magazine x Bauhaus

  • Spolaryzowany program Gdynia Design Days 2019!

    Spolaryzowany program Gdynia Design Days 2019!

  • Wyjątkowa aukcja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej wesprze uchodźców

    Wyjątkowa aukcja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej wesprze uchodźców

  • Warsaw Home 2019 pod hasłem „Jestem”

    Warsaw Home 2019 pod hasłem „Jestem”

  • Przemo Łukasik w ABB Living Space® Experience

    Przemo Łukasik w ABB Living Space® Experience

Zdjęcia na pełnym ekranie

Z miłości do szkła i wina - wywiad z Maximilianem Riedel’em

Maximilian Josef Riedel od 2013 roku jest dyrektorem generalnym i prezesem Riedel Crystal, firmy o 260 letniej, 11 - pokoleniowej tradycji z siedzibą w Kufstein (Austria). Najbardziej znany z zaprojektowanej i wprowadzonej przez siebie na rynek rewolucyjnej serii szklanej zastawy „O”, Maksymilian zyskał uznanie takich instytucji jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Franciso, Muzeum Szkła Corning w Nowym Jorku, Maison et Objet w Paryżu, a także magazynów Wine Spectator i Wine Enthusiast. Oprócz tego, że jest on wybitnym przedsiębiorcą zarządzającym globalną firmą, to również zajmuje się projektowaniem wyszukanych karafek do wina, które pokochał nawet słynny koszykarz Kobe Bryant. W eksluzywnym wywiadzie dla Label Max Riedel opowiada o swoim szklanym biznesie, jego wyzwaniach i o Polsce.

Pana firma sprzedaje bardzo szczególną filozofię, zgodnie z którą kształt i dizajn kieliszka może wpływać na smak wina. Jak to się wszystko zaczęło?

Wszystko rozpoczął mój dziadek Claus Riedel. Wcześniejsze pokolenia naszej rodziny, chociaż zajmowały się szkłem i produkowały je, to jednak nie miały nic wspólnego z winem. Produkcja początkowo dotyczyła szyb, szklanych koralików… Gdy dziadek zaczynał cały biznes niemal od początku, otwierając fabrykę w Kufstein, miał wizję, żeby zacząć produkować coś zupełnie innego w stosunku do tego, co robili jego przodkowie. Wymyślił więc szkło bez koloru, bez zbędnych zdobień. Miała to być cienka, wysoka zastawa stołowa. Wszystko rozpoczęło się razem z dizajnem i estetyką, która była dla niego wartością nadrzędną. Był to okres Bauhaus-u, środek lat 60 tych. Dziadek zorientował się, że kształt kieliszka, który stworzył ma duży wpływ na degustację wina, na jego smak i aromat. To go zafascynowało! Na początku lat 70-tych otoczył się więc grupą najbardziej wpływowych sommelierów tamtych czasów, którzy byli Włochami i rozpoczął pracę nad ideą zależności smaku wina od kształtu naczynia. Dziś nazywamy to „szkłem przyjaznym winu”. Nie była to bowiem jeszcze idealna zastawa, raczej specyficzna, ale już idąca we właściwym kierunku. W 1973 roku zadedykował on swoją pierwszą kolekcję sommelierom z całego świata i dlatego nosi ona nazwę Sommelier Collection. Tak to się wszystko zaczęło. Mój ojciec kiedy w 1974 roku dołączył do firmy, był juz zainteresowany winem - pił je, kolekcjonował. Mieliśmy też dużo szczęścia. Ojciec otaczał się ludźmi takimi Angelo Gaja, czy Robert Mondavi (słynni producenci wina). Oni wszyscy mieli na niego duży wpływ. Byli zafascynowani jego charakterem i charyzmą. Prowadzili go i przedstawili ludziom, którzy przyczynili się do naszego światowego sukcesu.

Jak jest dzisiaj? Czy łatwo przekonać zwyczajnych ludzi do idei, że do każdego gatunku wina potrzebują właściwej szklanki?

To jest moja praca. To również jest zadanie moich pracowników - komunikować idee firmy Riedel. Niestety nasze szkło stoi na półkach tuż obok konkurencji. Inni nas kopiują i kiedy mowię o tym, to jestem tego pewien. To, co przemysł szklarski otrzymał od mojego dziadka to kieliszek w kształcie jajka. Udało mu się rozwinąć technikę produkcji kształtu, z którego naprawdę można poczuć smak i aromat wina. Claus Riedel był wynalazcą współczesnego kształtu kieliszka i wszyscy producenci szkła bazują dziś na jego kreatywnych pomysłach.

Jesteście firmą o wielkiej tradycji - część waszej produkcji to ciągle praca ręczna i dmuchane szkło, ale z drugiej strong staracie się być także nowocześni. Proszę powiedzieć coś o tej nowoczesnej stronie Riedla.

Jeżeli nie tworzysz i nie jesteś spragniony nowości, to konkurencja zdobywa przewagę. To dokładnie tak samo jak w sporcie. Jeżeli uda ci się osiągnąć pewien poziom, to nie możesz odpoczywać. Musisz dalej trenować i się doskonalić. Obecna struktura naszej działalności produkcyjnej ma zarówno złe, jak i dobre strony. Weźmy na przykład fakt, że produkujemy w Niemczech, co z jednej strony ma swoje plusy, jak i minusy, ponieważ Niemcy to jeden z najdroższych krajów, jeśli chodzi o produkcję. Prawo pracy jest tam bardzo restrykcyjne, wszystkie aspekty pracy są ściśle regulowane, kontrolowane są pensje pracowników. Koszty pracy są bardzo wysokie. Oczywiście zatrudniam pracowników w obszarze technologii, czy sprzedaży, ale nie mogę sobie pozwolić na zatrudnianie dużej ilości pracowników bezpośrednio przy produkcji.

Z jakiego produktu Pańskiej firmy jest Pan szczególnie dumny?

Jestem dumny ze wszystkiego, inaczej nie robiłbym tego, co robię.

To proszę wybrać w takim razie ten ulubiony…

Moje nazwisko jest nadrukowane tylko na kilku kieliszkach i na kilku szklanych przedmiotach. Nie zapominajmy, że produkujemy pod różnymi etykietami Riedel, Spiegelau i Nachtmann. Jestem chyba najbardziej dumny z marki Riedel, ponieważ chodzi w niej nie tylko o estetykę, architekturę produktu, ale przede wszystkim o funkcjonalność. Jest to marka szczytowo rozwinięta.

Jak Pan widzi przyszłość Riedel’a?

Pełną wyzwań…Lubię wyzwania, uważam siebie za przedsiębiorcę śmiało patrzącego w przyszłość. Moje zadanie to również przekazanie pałeczki kolejnemu pokoleniu. W jedenastopokoleniowym biznesie nie mogę być tym ostatnim.

Był Pan kiedyś w Polsce?

Tak, byłem w Warszawie.

Pytam, bo również mamy bogata tradycję produkcji szkła, zwłaszcza kryształu…

Tak, to prawda, wiem o tym. Polacy lubią dobre jedzenie i wino, dużo podróżują. Pracuję z wieloma ludźmi z Polski i mogę o nich mówić w samych superlatywach. Muszę jednak przyznać, że nie próbowałem nigdy polskiego wina…

Myślę, że mógłby być Pan nim zaskoczony. Poleciłabym Panu szczególne wino z okolic Zielonej Góry, nie wiem tylko w jakim kieliszku można byłoby je podać…Może w takim razie w przyszłości zorganizuje Pan w Polsce jedno ze swoich seminarium dotyczących degustacji wina i sam spróbuje, co oferują nasze winnice.

Zrobię to z przyjemnością.

Dziękuję za miłą rozmowę.


Tagi

siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN