Nizio Design zaprojektowało Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu
Ta współczesna i minimalistyczna budowla jest interpretacją wiejskiej architektury regionu. Zespół Nizio Design International opracował nie tylko projekt budynku, ale i wystawy stałej Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu.
„Odnieśliśmy się do bogatej tradycji ziem województwa łódzkiego, przetwarzając ją zgodnie z potrzebami dzisiejszych odbiorców” - mówi Mirosław Nizio, autor projektu. “Poprzez połączenie współczesnych technik wystawienniczych ze sztuką rzemiosła, między innymi ciesielstwem, tkactwem, wycinankarstwem, dążyliśmy do tego, aby narracja Centrum oddziaływała na wszystkie zmysły zwiedzających i w ten sposób wprowadziła ich w fascynujące uniwersum kultury ludowej” - dodaje architekt.
Pracownia Nizio Design International ma w swoim dorobku wiele uznanych obiektów użyteczności publicznej, wśród nich Muzeum Polaków Ratujących Żydów w Markowej oraz Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie czy wystawy stałe w Muzeum Powstania Warszawskiego i Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Projekt Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu łączy umiejętności, jakie architekci zdobyli w minionych latach.
Jak będzie wyglądała bryła sieradzkiego muzeum? Forma geometryczna założenia jest wynikiem poprowadzenia symetrycznie rozłożonych linii, które łączą budynek z ważnymi punktami urbanistycznymi Sieradza. Tak powstał rzut na planie kwadratu przeciętego dwoma osiami. Działanie to nawiązuje do sztuki tworzenia ludowych wycinanek opartej na geometrii, symetrii i powtarzalnym rytmie układów pionowych i poziomych.
Bryła składa się z czterech połączonych modułów oraz umiejscowionego centralnie dziedzińca, zachęcającego do interakcji społecznych i działań animacyjnych. Układ może kojarzy się z okólnikiem – rodzajem zabudowy wiejskiej typowej dla budownictwa w Łódzkiem od XIX wieku.
Dominującym akcentem bryły jest dwuspadowy dach z charakterystycznych „żyletek", którym zostaną nakryte wszystkie moduły budynku. Uniesienie dachu i oparcie go na wysokich, drewnianych słupach nadaje budynkowi lekkości, otwartości. Słupy nawiązują do wiejskiej architektury poprzez symboliczne uwidocznienie tradycyjnych wiązań charakterystycznych dla regionalnej sztuki ciesielskiej. Dodatkowo, dach tworzy podcienia na zewnętrznym obrysie bryły obiektu, dzięki czemu powstaje dodatkowa, zadaszona przestrzeń do wykorzystania podczas wydarzeń kulturalnych.
Przeszklona elewacja otwiera wnętrza Centrum na jego naturalne otoczenie. Życie tętniące na terenie obiektu podczas warsztatów, animacji i działań edukacyjnych będzie widoczne z daleka, szczególnie wieczorem, gdy rozświetlone wnętrza będą stanowić magnes przyciągający spacerowiczów.
Integralnym uzupełnieniem projektu architektury budynku jest projekt wystawy. Ekspozycja podzielona na cztery galerie prezentuje tematykę poszczególnych regionów etnograficznych: łęczyckiego, rawsko-opoczyńskiego, łowickiego i sieradzkiego. Narracja opiera się na istotnych archetypach kultury każdego z nich. Odwołuje się także do cykliczności rytmu natury i roku obrzędowego.
Galeria „Łęczyckie” zaintryguje zwiedzających baśniowością folkloru, między innymi poprzez mapping i projekcje multimedialne z postaciami z legend. Galeria „Rawsko-Opoczyńskie” odda atmosferę wiejskiej zabawy tanecznej z jej żywiołowością i hipnotycznym charakterem muzyki tradycyjnej. Motywem przewodnim galerii „Łowickie” będzie wycinanka ludowa. Centralnie ulokowana instalacja nawiąże do typowych dla niej: symetrii i powtarzalności elementów. Z kolei trzy drewniane warsztaty tkackie w galerii „Sieradzkie” symbolicznie podkreślą wspólnotowy charakter pracy twórców ludowych. Poszczególne galerie będą wyraźnie zaznaczone poprzez warstwę wizualną - każda z nich będzie miała przypisaną barwę dominującą.
Na parterze zaplanowano: strefę obsługową (kasy, informację i punkt ochrony, sklepik z pamiątkami, kawiarnię z bufetem), salę baletową, strefę warsztatową zaprojektowaną z myślą o zajęciach tanecznych, kulinarnych, a także z użyciem gliny i wycinanek. Poziom wyżej będzie umiejscowiona strefa biurowa. Poziom -1 zajmie ekspozycja stała. Poziom -2 to przestrzeń na salę konferencyjną, salę widowiskową wraz z zapleczem technicznym, garderobami dla artystów i foyer wraz z bufetem, szatnią i toaletami.
Inwestorem jest Marszałek Województwa Łódzkiego. Zakres prac Nizio Design International obejmował: wielobranżową koncepcję architektoniczną budynku i wystawy stałej, projekt budowlany i wykonawczy, projekt zagospodarowania terenu, projekt wykonawczy ekspozycji stałej oraz projekt identyfikacji wizualnej.