Wyjątkowe rzeźby na ulicach Londynu
Jedno z najważniejszych wydarzeń towarzyszących tegorocznej edycji Festiwalu Designu w Londynie (LDF) to projekt Designposts, dzięki któremu na ulicach Londynu pojawiła się seria drewnianych rzeźb. Każda z nich nawiązuje do klimatu każdej z 10 dzielnic projektowych festiwalu.
Designposts jest efektem współpracy Festiwalu Designu w Londynie, Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) i trzech wiodących brytyjskich producentów mebli – zakładu Benchmark Furniture, projektanta Sebastiana Coksa oraz Jan Hendzel Studio. Celem inicjatywy jest oddanie hołdu zróżnicowanej historii i kulturze twórczej dzielnic Londynu, a także zapewnienie początkującym projektantom przestrzeni do zaprezentowania swojego talentu. Bezpłatna plenerowa wystawa skłania uczestników festiwalu do własnych przemyśleń na temat sztuki i dizajnu, a sam projekt jest dodatkowo doskonałą okazją dla kreatywnej społeczności Europy do zapoznania się z potencjałem niedostatecznie wykorzystywanego i wysoce zrównoważonego materiału, jakim jest czerwony dąb amerykański.
Od charakterystycznych zbiorników gazu w dzielnicy King's Cross po tradycyjne rzemiosło bednarskie w Park Royal, projekty zrealizowane w ramach inicjatywy Designposts stanowią pouczające nawiązanie do wielu historii, które ukształtowały Londyn na przestrzeni wieków.
Projektanci
W ciągu ostatnich 18 miesięcy edukację studentów architektury i projektowania znacznie zakłóciła pandemia Covid-19 oraz związane z nią ograniczenie życia społecznego i gospodarczego. Dostęp do warsztatów i zaplecza produkcyjnego został ograniczony restrykcjami, a bez targów i wystaw końcoworocznych możliwości zaprezentowania prac były mocno zawężone.
Rzeźby Designposts zostały zaprojektowane przez studentów i absolwentów London Metropolitan University i Wydziału Architektury Bartlett na UCL. Każdemu adeptowi przydzielono inną Dzielnicę Projektową LDF i zaproszono do stworzenia osobistego nawiązania w postaci wielkoformatowej konstrukcji rzeźbiarskiej. Pod kierunkiem AHEC i doświadczonych producentów mebli studenci spędzili ostatnie kilka miesięcy na dopracowywaniu swoich projektów, które zaprezentowane zostaną 18 września 2021 roku podczas otwarcia festiwalu.
Opiekunowie projektu, Peter Marigold, profesor projektowania i przedsiębiorczości z London Metropolitan University, a także Izaskun Chinchilla, profesorka praktyki architektonicznej w Bartlett School of Architecture, współpracowali w przeszłości z AHEC przy projektach kreatywnych, udowadniając swoją pasję do drewna jako surowca. Mentorzy wybrali 10 studentów i absolwentów, każdemu z nich przydzielili inną dzielnicę LDF i poprosili o zbadanie i opracowanie koncepcji, która oddałaby jej unikalną duszę i specyfikę.
Carrie Coningsby – Islington, Dzielnica Projektowa Islington
Wykonanie: Benchmark Furniture
Aby uhonorować historię Islington jako centrum druku blokowego w XVIII i XIX wieku oraz docenić obfitość niebieskich tablic instalowanych w celu upamiętnienia ważnych wydarzeń historycznych, zdobiących tak wiele budynków dzielnicy, Carrie Coningsby stworzyła „lokalną bibliotekę zabytków”. Projekt zachęca odwiedzających do odkrywania i ponownego stworzenia więzi z najważniejszymi postaciami z historii dzielnicy Islington, w tym także historii działań twórczych.
Alba Elezi – King’s Cross, Dzielnica Projektowa King’s Cross
Wykonanie: Benchmark Furniture
Łącząc rzeźbiarskie piękno z funkcjonalnością, projekt Alby Elezi czerpie inspirację z kultowych zbiorników na gaz charakterystycznych dla dzielnicy King's Cross i reinterpretuje je jako rzeźbę-siedzisko – w podobny sposób, w jaki nieistniejące już zbiorniki zostały przekształcone w ogólnie dostępny park. Dążąc do odzwierciedlenia ciemnego żelaznego wykończenia zbiorników, dąb poddano ebonizacji przy użyciu roztworu żelaza. Projekt umieszczony został na Coal Drops Yard, niecałe 100 metrów od konstrukcji, które stanowiły inspirację młodego projektanta.
Megan Makinson – Shoreditch, Dzielnica Projektowa Shoreditch
Wykonanie: Benchmark Furniture
Projekt Megan Makinson celebruje sposób, w jaki historyczne narracje wplecione w ulice Shoreditch przecinają się z bogatą kulturą artystycznej subwersji. Zaczynając od rzeźbiarskiego odzwierciedlenia otoczenia przed sklepem SCP, projekt nawiązuje do innych narracji, takich jak historia „The Theatre”, jednej z pierwszych stałych scen w Londynie. Teatr został rozebrany w 1598 r., a jego drewno wykorzystano do budowy teatru Globe. Trafnie – gdy czas rzeźby jako projektu Designpost dobiegnie końca, praca Megan dostanie drugie życie jako teatr lalek.
Darta Shokrzadeh – Southwark, Dzielnica Projektowa Southwark South
Wykonanie: Jan Hendzel Studio
Projekt Darty Shokrzadeh to osobista refleksja nad ulicami dzielnicy Southwark, będąca wynikiem czasu spędzonego na jej zwiedzaniu. Oparty na fotografiach wykonanych przez Dartę projekt oddaje całodobowy ruch i wieloetniczną żywiołowość okolicy, wyrażając zarówno dzienny zgiełk ulic i rynków, jak również energię barów i klubów nocą.
Kate Woodcock-Fowles – Clerkenwell, Dzielnica Projektowa Clerkenwell
Wykonanie: Jan Hendzel Studio
Aby opracować koncepcję projektu inspirowanego dzielnicą Clerkenwell, Kate Woodcock-Fowles musiała cofnąć się w czasie i sięgnąć głęboko pod ziemię. Forma jej rzeźby eksploruje etymologię dzielnicy i jej historyczne powiązanie z wodą. Każdy cokół reprezentuje inny wątek tej historii, sięgając aż do początków Clerkenwell w roku 1100 i „studni Clerka”, źródła wody używanego przez różne domy klasztorne w okolicy pod obecną ulicą Farringdon Road. Kate odkrywa te historie na nowo z nadzieją, że w ten sposób zwiedzającym nasunie refleksję o ukrytym podziemnym świecie i jego roli w kształtowaniu okolicznych terenów.
Aude Saint Joanis – Park Royal, Dzielnica Projektowa Park Royal
Wykonanie: Sebastian Cox
Złożony rzeźbiarski projekt Aude Saint Joanis czerpie inspirację z przemysłowego dziedzictwa Park Royal, nawiązując do dawnego browaru Guinness (niegdyś największego na świecie), obecnej destylarni whisky i tradycji rzemieślniczej produkcji beczek, która została dzięki nim zachowana. Kształt projektu reprezentuje beczkę w procesie formowania, składając ukłon w stronę dramatycznej przemiany, jaką obecnie przechodzi dzielnica, a także rozwijającej się społeczności rzemieślników zamieszkującej okolice. Ponadto mebel Aude wykonany jest z dębu, podstawowego materiału używanego przez bednarzy do produkcji beczek, zatem projekt nawiązuje do tradycji również na poziomie surowca.
Jason Brooker – Design District, Dzielnica Projektowa Półwyspu Greenwich
Wykonanie: Benchmark Furniture
Projekt Jasona Brookera to rozważania na temat twórczości, stawiające wyzwanie potencjałowi czerwonego dębu jako surowca, a jednocześnie hołd przeszłości, teraźniejszości i przyszłości półwyspu Greenwich. Po bliższym przyjrzeniu się, zakrzywiona, przypominająca żagiel struktura projektu nawiązuje do różnorodnych technik i metod stosowanych przez nową społeczność twórczą Dzielnicy Projektowej, a co za tym idzie, do niezliczonych kultur projektowych, które wpłynęły na historię tego obszaru.
Faye Greenwood – Waltham Forest, linia wzornicza William Morris
Wykonanie: Sebastian Cox
W swoim projekcie Faye Greenwood łączy dwa kluczowe elementy dzielnicy – jej historyczną relację z Williamem Morrisem i siedliska dzikiej przyrody na mokradłach Walthamstow. Projekt składa się z serii bloków do budowy siedlisk dla zwierząt, spojonych ręcznie wykonanymi połączeniami i ozdobionych powtarzającymi się motywami, które wizualnie nawiązują do twórczości Morrisa w ruchu Arts and Crafts. Łącząc w ten sposób naturę, społeczność i rzemiosło, Faye podkreśla bogatą twórczą historię dzielnicy, a także celebruje jej naturalne środowisko.
Jonah Luswata – Brompton, Dzielnica Projektowa Brompton
Wykonanie: Sebastian Cox
Zainspirowany formą obelisku – w szczególności wieżami w świetle księżyca, które były używane do oświetlania miasta w późnej epoce wiktoriańskiej – projekt Jonaha Luswaty uhonorował dzielnicę Brompton na kilka sposobów. Jego praca opiera się na mnogości muzeów w okolicy i reprezentacji historii społeczno-kulturowej, a także żywej współczesnej kulturze dizajnu i poszanowania dla rzemiosła, które wynikają z obecności licznych firm wzorniczych na terenie Brompton.
Daegyu Kim – Mayfair, Dzielnica Projektowa Mayfair
Wykonanie: Benchmark Furniture
Majestatyczna, rozległa krzywizna Regent’s Street zainspirowała Daegyu Kim do złożenia hołdu dzielnicy Mayfair. Używając długich rur i bloków czerwonego dębu do stworzenia abstrakcyjnych łuków i okien ulicznego krajobrazu, Daegyu stara się odtworzyć silne wrażenie zmysłowe, jakie odczuwa się w momencie wyjścia z mroku stacji metra na powierzchnię, gdzie wita nas ogrom i przepych ulicy.
Zrównoważony rozwój i składowanie dwutlenku węgla
Jednym z głównych celów projektu jest zwrócenie uwagi zarówno projektantów, jak i szerszej opinii publicznej na fakt, że drewno liściaste, takie jak czerwony dąb amerykański, to korzystne opcje surowcowe z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju.
Dąb czerwony jest najliczniejszym gatunkiem w amerykańskich lasach liściastych, choć rzadko wykorzystuje się go w europejskim wzornictwie. Nadmierne wykorzystywanie mało zróżnicowanych gatunków drewna może mieć szkodliwy wpływ na ekosystemy leśne, dlatego zdaniem AHEC obowiązkiem projektantów i architektów jest korzystanie z tego, co zapewnia natura. Rosnący dziko, a nie sadzony ludzką ręką, czerwony dąb jest zarówno wysoce zrównoważonym, jak i odnawialnym surowcem, a dodatkowo cechuje się dużą atrakcyjnością dla projektantów i architektów z uwagi na swoje walory estetyczne.
Jako drewno, czerwony dąb amerykański jest magazynem dwutlenku węgla, blokując CO2 wchłonięte z atmosfery przez cały okres życia drzewa, w rezultacie zmniejszając ślad węglowy projektu Designposts.
Prace stworzone na potrzeby projektu Designpoints zostały wzniesione na cokołach wykonanych z paneli CLT z tulipanowca, które w 2019 roku zostały użyte jako elementy wspólnego projektu wiodącego LDF i AHEC pod nazwą MultiPly. Pozostałe części tego projektu zostaną ponownie wykorzystane w kolejnych edycjach wydarzenia. Po festiwalu rzeźby Designpoints zostaną przekazane instytucjom londyńskim, gdzie znajdą swój stały dom lub zostaną przeznaczone na nowe projekty studenckie.
Słupki nawigacyjne w Londynie
Ukończone prace Designposts działają jako wskazówki sygnalizujące festiwalowiczom przybycie do konkretnej dzielnicy projektowej LDF. Służą jako naturalny punkt wyjścia, z którego można zapoznać się z innymi projektami i instalacjami w jej obrębie.
Więcej informacji można znaleźć na stronie London Design Festival i AHEC.