Dizajn w filmie „Dom Gucci”
Jaki jest film „Dom Gucci”? Niczym antyczna tragedia jest uniwersalny, pełen zdrad, uniesień i manipulacji. Dziś przyglądamy się wyjątkowej scenerii „House of Gucci” – dla tych, którzy już widzieli i dla których seans najnowszego filmu Ridleya Scotta to niedaleka przyszłość.
Autor: RP
Zdjęcia: © 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights Reserved
Zdjęcia do filmu odbywały się w Mediolanie, Rzymie, Florencji oraz we włoskich Alpach. Za kamerą stanął wybitny operator, urodzony w Warszawie Dariusz Wolski. Ekipa z yestersen przyjrzała się, co w scenografii filmu o rodzie Gucci piszczy i stworzyła selekcję inspirowanego nią dizajnu. Włoską podróż po zawiłej historii rodu modowych imperatorów czas zacząć!
Palazzo Gucci
Za scenografię w filmie odpowiada Arthur Max, który sam przyznaje: „na ekranie miały królować elegancja i luksus”. Pokazany został świat przywilejów, w którym słowo oszczędność nie istnieje.
Reprezentantami takiego podejścia są wszyscy członkowie rodziny Gucci. Elitaryzm zawarty w przynależności do grona zamożnych włoskich rodów można dostrzec w klasycznych willach Rodolfa (Jeremy Irons) i Alda (Al Pacino) Guccich. Włoska posiadłość Alda to renesansowy dom nad jeziorem Como, pierwotnie dom arcybiskupa Rzymu w XV i XVI wieku, wyposażony w antyczne meble, ale także posiadający bardzo imponujący estetycznie ogród.
Filmowy dom Rodolfa Gucciego to w rzeczywistości mediolańska Villa Necchi, będąca na co dzień muzeum. Wnętrza willi pozostały niemal nietknięte, uwydatniają się w nich antyki, marmurowe wykończenia, meble z ciemnego drewna - iście włoska klasyka w najbardziej luksusowym wydaniu. W pewnym momencie filmu Rodolf poucza Paolo Gucci (w filmie Jared Leto) w kwestii projektowania mody. Wskazuje na kultową apaszkę w kwiaty marki Gucci, którą sam zaprojektował i wykrzykuje do bratanka, że w modzie przenigdy nie należy łączyć brązów z pastelami.
Luksusowy styl Maurizio
Film, oparty na książce wydanej 20 lat temu, w głównym wątku stawia postać Maurizia Gucciego (Adam Driver) i jego związek z Patrizią Reggiani (Lady Gaga).
Ważną częścią tej relacji jest walka o władzę nad rodzinną firmą, jaka przypadła na lata 80. i 90. Ambitny syn Rodolfa, Maurizio obrał sobie za cel uczynić sklepy Gucci watykanem mody i tym samym przywrócić świetność imperium modowemu. Sama Patrizia Reggiani wprost uwielbiała wszystko co drogie. Poza okrutną zbrodnią, jakiej dokonała, znana jest z powiedzenia: „Wolę płakać w Rolls-Roysie niż być szczęśliwą na rowerze”.
Maurizio stawiał na innowacje, zarówno prowadząc modowy brand, jak i w życiu. Nie szczędził na autach, zegarkach i… wyposażeniu wnętrz. Czy to nowojorskie biuro Maurizia czy dom, w jego otoczeniu można podziwiać same perełki dizajnu końca XX wieku, obowiązkowo osadzone w jasnej przestrzeni, co podkreśla każdą linię. W filmie zobaczymy sofę w kształcie ust Mae West zaprojektowaną przez Salvadora Dali, zestawioną z lampą podłogową Arco proj. braci Castiglioni marki Flos.
Uwadze uważnego widza nie umkną obrazy H. Rousseau i M. Rothko, a prawdziwą klasę podkreśliły przewijające się w kolejnych scenach fotele w stylu Bauhaus. Wybitny dizajn w ekranizacji jest czymś, co niewątpliwie podsyca romans Maurizia z dekoratorką wnętrz Paolą Franchi (Camille Cottin).
Caffè italiano
Jak na włoskie obyczaje przystało, dużą część filmu zajmują spotkania przy filiżance espresso. Wszystkie napoje i dania serwowane są na misternie dobranych do klimatu sceny zastawach stołowych.
To właśnie w pełnej toastów i pozornie luźnej atmosferze zapadają najważniejsze decyzje członków rodziny Gucci o przyszłości wspólnego biznesu.
Duże, acz pozytywne zaskoczenie, to pojawienie się na ekranie Salmy Hayek w roli jasnowidzki Piny Auriemmy, której drugoplanowa rola wnosi wiele do złożoności postaci Patrizii.
Zobacz też:
Interesujesz się dizajnem?
Sprawdź LABEL 50 – „Nieskończona kreatywność” i „IKONY DIZAJNU. Piękno ponadczasowego wzornictwa”!