Prace polskich projektantów na Dutch Design Week 2020!
Publiczność z całego świata może obejrzeć w internecie prace polskich projektantów podczas Dutch Design Week. Na wystawie „Zeitgeist – Duch czasu” (17 - 25 października) prezentowane są, wybrane przez Paulinę Matusiak, projekty zgłoszone w poprzednich odsłonach programu Wystawiajmy się! organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.
Autor: KZ
Zdjęcia: Olga Milczynska, Kunskamera, fot. IrinaGrishina, Pani Jurek, TRN1_fot. PION Beza, Splot, phot. by Marek Swoboda Photography, NIC łódź, Chapel, foto. Adam Hanuszkiewicz, Magda Olejnik, Andrzej Koston, Uauprojec, ECH candleholders, foto. uauproject, Monika Patuszyńska, Genealogy series 2, foto. Monika Patuszyńska, Tomasz Dróżdż, Jacquard Lurex, foto. archiwum artysty , Mateusz Wiewiórowski, Obsee Eruption, foto. Carlos Alvarez Montero, Agnieszka Czop, Optical Carpet, foto. archiwum artysty , Malwina Konopacka, TOTEM Forms, foto. Aga Bilska
Motywem przewodnim polskiej wystawy jest tworzenie zgodnie z „duchem czasu”, lokalnie, odpowiedzialnie, w nawiązaniu do tradycji kulturowych i rzemieślniczych.
W gronie wybranych twórców, prezentujących polski design podczas wystawy „Zeitgeist – Duch czasu”, której kuratorką jest Paulina Matusiak, znaleźli się: Agnieszka Czop, UAU Project, Malwina Konopacka, Pani Jurek, Olga Milczyńska, Monika Patuszyńska, Tomasz Dróżdż, Beza Project, Mateusz Wiewiórowski oraz NIC łódź.
„Wystawa podkreśla różne aspekty podejścia do procesu projektowego. Prezentuje sylwetki polskich projektantów, ich wizję i proces kreatywny. Pomimo różnorodności, łączy ich świadomość projektowa wpisująca się w ducha naszych czasów” – mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
Zeitgeist (z j. niemieckiego duch czasu), to zestaw idei i przekonań typowych dla danej epoki. Potrzeba innowacji i rozwiązywania problemów poprzez dobry projekt od zawsze towarzyszyła designerom. Globalna pandemia powoduje, że nadszedł czas zmian, wiele aspektów naszego życia ulega transformacji. Nie oznacza to jednak, że przestaną powstawać piękne przedmioty.
Kolekcja autorskia Olgi Milczynskiej „Kunstkamera” powstała z refleksji nad masową turystyką, niszczeniem środowiska oraz krajobrazem jako ideą. Beza Project w projekcie „Splot” czerpie inspiracje z Podlasia, z długiej tradycji regionalnych splotów oraz kolorów. UAU Project w procesie produkcji wazonów wykorzystuje plastik PLA, który może być ponownie zrecyklingowany lub kompostowany w warunkach przemysłowych. Tomasz Dróżdż zainspirowany japońskimi projektami tkanin przeniósł artystyczne rozwiązania rzemieślnicze żakardu ładowskiego oraz tkanin z nurtu żakardu łódzkiego na język współczesnego projektowania komputerowego. Malwina Konopacka w „Totemach” zmienia funkcje obiektów użytkowych i daje im nowy wymiar.
Kaligraficzne formy, odważne kolory, szlachetne materiały i techniki rzemieślnicze to nowa kolekcja „TRN” Pani Jurek, hołd złożony twórczości Jana Tarasina. Dywan „Moduł” Agnieszki Czop jest efektem poszukiwań na bazie tradycyjnie pojmowanego splotu. Monikę Patuszyńską w odlewie porcelany inspiruje sam proces, jego błędy i to co nieoczekiwane. Swetry NIC łódź dziane są w łódzkich fabrykach, na bazie naturalnych włókien najwyższej jakości oraz przędz z recyklingu. Mateusz Wiewiórowski w swoich obiektach „Obsee Eruption” sięga po tradycyjne rzemiosło, jednocześnie wprowadzając innowacje. Tworzy projekty pełne poezji, inspirowane siłą natury. To właśnie natura w czasie pandemii zmusza nas do transformacji. Zresetowania.
Wydarzenie dostępne jest pod adresem: ddw.nl/en/home.