Smugi Studio – ceramika malowana ogniem
Przemianie gliny w ceramikę nieodłącznie towarzyszy żywioł ognia. Utwardza jej powierzchnię, nadaje jej wytrzymałości i wyjątkowej trwałości. W dzisiejszych czasach ogień zastępowany jest przez piec elektryczny, nagrzewany przepływem prądu. Wciąż jednak można spotkać ceramików, którzy w swoich pracach sięgają po alternatywne techniki wypału z użyciem żywego ognia.
Należą do nich również siostry Ewa i Marta Krężelewskie, dla których nieprzewidywalne efekty dymne, na trwałe odciskające się na powierzchni naczyń, często zastępują szkliwa i farby. To właśnie efemeryczność smug dymu, piękno zawarte w elementach spopielonych i nieregularnych zainspirowały je do stworzenia pracowni ceramicznej Smugi Studio. Po latach pracy biurowej w dużych firmach, mieszkania w różnych miastach i krajach siostry zdecydowały połączyć siły i przekształcić pasję w zawód, otwierając na początku 2023 roku pracownię ceramiczną pod Warszawą.
W swoich pracach dziewczyny często sięgają po technikę wypału „raku” - w języku japońskim oznaczającą „cieszyć się”. Jest to unikalna metoda wytwarzania ceramiki, która ma swoje korzenie w XVI-wiecznej Japonii.
„Raku polega na szybkim wypalaniu naczyń w żywym ogniu, w specjalnie przeznaczonym do tego piecu. Glinę, która w swoim składzie ma dużo szamotu, wypala się na stosunkowo niską temperaturą, a następnie poddaje szokowi termicznemu, szybko wyjmując z pieca lub dodatkowo wkładając w trociny czy do zimnej wody” – opisuje Ewa. „Daje to nieprzewidywalne i piękne efekty na powierzchni gliny, które nas zainspirowały przy tworzeniu Studia Smugi. Proces ten wymaga dużo cierpliwości i pokory, a nie wszystkie naczynia wytrzymują tak surowe traktowanie. Daje on jednak mnóstwo satysfakcji” – dodaje jej siostra, Marta.
Styl Smugi Studio to ascetyczna surowość i minimalizm. Uwagę przykuwają różne tekstury i warstwy, kontrasty w doborze kolorów i wizualne nawiązania do zagadnienia smug. „W DNA marki leży ulotność, zmysłowość i eteryczność. Fascynuje nas efemeryzm smug dymu, który można obserwować godzinami, dlatego chcemy ten efekt przełożyć na nasze prace. Lubimy minimalistyczne dekoracje, naturalne, mgliste i przydymione kolory, a kiedy to tylko możliwe pozostawiamy naczynia nieszkliwione, tak aby podkreślić piękno surowej gliny” – wspomina Marta.
Charakter większości prac Smugi Studio inspirowany jest dymem oraz ogniem i nawiązuje do atmosfery paleniska, w którym są one wypalane. Utrzymane w ciemnej kolorystyce naczynia z serii DUST noszą wyraźne ślady naturalnych procesów, które zachodzą podczas wypalania, takich jak odbarwienia i przydymienia.
Z kolei w przypadku kolekcji HAIKU abstrakcyjne wzory tworzone są poprzez przykładanie organicznych składników do rozgrzanej powierzchni przedmiotów, zaś naczynia pokryte specjalnym szkliwem do raku posiadają charakterystyczne spękania i błyski.
Oprócz naczyń wypalanych alternatywnymi metodami w pracowni powstają również krótkie serie kamionkowej ceramiki użytkowej, charakteryzujące się surową, ascetyczną estetyką wschodu oraz nawiązaniem do nazwy studia.