Nie przegap: Wystawa „7 opowiadań” w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku
W Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku można oglądać wystawę zbiorową artystów związanych z Katedrą Grafiki Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej zatytułowaną „7 opowiadań”.
To zestaw prac wykonanych w różnorodnych technikach. Pokazane zostały m.in.: wycinanki, mini-rzeźby, zdjęcia, kartki, reliefy, wydruki, obrazki malowane cyną na gorąco, ramki z pociętych matryc. Prace opowiadają o artystach, ich tożsamości, inspiracjach i warsztacie twórczym.
„Moja część opowieści to są zdjęcia mojej dziadków, mojej rodziny, moich dzieci” – opowiada dr hab. Andrzej Dworakowski prof. PB, Kierownik Katedry Grafiki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej.
„Te zdjęcia mają jakiś haczyk, dzięki któremu się tutaj pojawiły – fascynowały mnie w dzieciństwie. Teraz wiem, że mają defekty techniczne, defekty, które na przykład zostały spowodowane światłem, czy też faktem, że były ostatnią klatką filmu. One mnie intrygowały przez całe życie i postawiłem nadać im nowe znaczenie. Teraz nie są ani zdjęciami ani grafikami i nawet nie są obrazami, ale swojego rodzaju duchem”.
„Z kolei ja pokazuję las, który jest lasem wewnętrznym, lasem pełnym niepokojów i może strachów, co zostawiam do interpretacji odbiorcy” – mówi dr Magdalena Toczydłowska-Talarczyk z Katedry Grafiki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej, Prodziekan Wydziału ds. Studenckich i Kształcenia.
„Fascynuje mnie baśniowość, folk przekazywany ustnie, historie ludowe z Podlasia. Są dla mnie ciekawym punktem wyjścia, ale ja je dekonstruuję, rozrzucam w historię bardziej linearną, która ma w sobie więcej tropów i jest też przeniesiona z kart ilustracji książek, które wykonałam wcześniej” – dodaje.
„Swoją część wystawy poświęciłam kartkom okolicznościowym” – mówi dr Urszula Gireń z Katedry Grafiki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. „Do ich wykonania użyłam matryc do odbijania złoceń i folii metalicznych. Myślę, że nieoczywistość tego materiału – to, że większość z nas nie wie, do czego służy – czyni go interesującym. Prace przybrały formę złotych reliefów. Kojarzą się z ikonami, bo nawiązałam do dawnych ornamentów”.
Sześć prac o formacie 40x40 cm pokazał dr hab. Waldemar Regucki, prof. PB z Katedry Grafiki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. „Moja opowieść dotyczy szczególnie warsztatu – maluję cyną po całym formacie” – mówi prof. Regucki. „Obserwuję fenomen metalu, który rozgrzany poddaje się moje technice i za moment zastyga. Oczywiście w tym bardzo krótkim czasie trzeba go opanować, trzeba nadać odpowiednią fakturę, nadać jakąś głębszą treść temu działaniu”.
Gościnnie swoje prace pokazała między innymi Elżbieta Banecka profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, laureatka wielu nagród, która w latach 2007-2010 współtworzyła kierunek grafika na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej.
Wystawę można oglądać do 21 kwietnia 2024 roku.