Ren w płomieniach. Zjawiskowa renowacja zabytkowej willi w Düsseldorfie
Stara willa w Düsseldorfie to dziś dom, showroom i biuro uznanego projektanta Olafa Kitziga. Szlachetne materiały, wysmakowany dizajn i dzieła sztuki podkreślił on starannie dobranym oświetleniem legendarnej włoskiej marki Artemide.
Projektant Olaf Kitzig przekształcił starą willę w Düsseldorfie w dostępne każdemu dzieło sztuki. Sześć schodków prowadzi do wejścia do zabytkowej willi nad Renem, a następnie ostro w lewo przez kwadratowy przedsionek trafiamy do dużego holu, z którego odchodzą kuchnia, jadalnia, salon, część gościnna i pokój z kominkiem. Tam witają nas dębowy parkiet oraz szara jedwabna tapeta na ścianach nad wysoką listwą przypodłogową. Reflektory natynkowe Vector Wall przygotowują miejsce do ekspozycji dla wielkoformatowych obrazów. Dzięki prostemu wzornictwu i szerokiej gamie kolorów oprawy te można doskonale wkomponować w różne aranżacje. Lampy gwarantują również przyjemne oświetlenie otoczenia.
Choreografia kolorów
Projektant Olaf Kitzig wyobraził sobie projekt willi jako choreografię kolorów, powierzchni i faktur – szarości w kuchni, antracytu w jadalni, piasku w salonie i czerwieni w pokoju kominkowym. Kuchnia rozpoczyna się blatem z naturalnego kamienia. Połączono tu dwa scenariusze oświetlenia. Regulowane reflektory Vector zapewniają oświetlenie otoczenia, podczas gdy oprawy Teti by Vico Magistretti kierują wzrok ku dwóm historycznym portretom.
Kuchnia prowadzi bezpośrednio do jadalni. Tam, pod historycznym belkowanym sufitem, stoją ciemny stół i fotele. Czarne żyrandole wykonane z ręcznie dmuchanego szkła Murano podkreślają ambiwalentny charakter pomieszczenia w jego bogatej prostocie. Stąd oko wędruje do salonu w kolorze piasku, gdzie zasłony w odcieniu mokki opływają beżową sofę. Nad nią unosi się klasyk: lampa wisząca Miconos Ernesto Gismondiego z przezroczystym kloszem z dmuchanego szkła.
Estetyczny punkt kulminacyjny zostaje osiągnięty w pokoju z kominkiem. Właśnie tutaj dochodzi do eksplozji intensywnej czerwieni i jaskrawej pomarańczy. Płytki ceramiczne w kolorze miedzi otaczają kominek, którego żarzące się palenisko wydaje się odbijać w dwóch karmazynowych fotelach. Również w tym przypadku Kitzig umiejętnie operuje kontrastami: uzupełniające się turkusowe wazony podkreślają wrażenie przytulnego ciepła, które przenika pomieszczenie. W centrum znajduje się prosta lampa wisząca nh autorstwa szanghajskiego studia projektowego Neri&Hu. W bezpretensjonalny sposób łączy ona dalekowschodnią elegancję z nowoczesnymi elementami, dzięki czemu doskonale pasuje do wysokiej jakości kolekcjonerskiej atmosfery pomieszczenia z wazonami w stylu azjatyckim i gablotami ze szkła akrylowego. Poza tym nh wykorzystano także jako lampę podłogową w korytarzu, gdzie dzięki niej wyeksponowany został kultowy fotel Antropus.
Kompozycje Kitziga pozwalają przedmiotom i wnętrzom łączyć się ze sobą. Wizualne osie i odniesienia zmieniają się z każdym krokiem. Tak powstaje żywa symfonia mebli, dzieł sztuki i specjalnie zaprojektowanych dywanów. Sprytne połączenie oświetlenia ambientowego i punktowego podkreśla zmieniającą się atmosferę domu.
Harmonia starego i nowego
Peter Josef Kleesattel zbudował Villa am Rhein w 1926 roku jako jedno ze swoich ostatnich dzieł. Inżynier budowlany, znany przede wszystkim z budowy kościołów, zaprojektował okazały dom. Dwupiętrowy budynek mieszkalny z wydatną fasadą wykonaną z cegły z elementami z kamienia naturalnego był rezydencją brytyjskiego ambasadora w latach powojennych. Następnie niestety latami stał pusty i niszczał.
Okna, drzwi i instalacje - wszystko musiało zostać odnowione, wymienione i zmodernizowane. W 2021 roku projektant z Düsseldorfu i jego zespół rozpoczęli rewitalizację nieruchomości o powierzchni 1000 metrów kwadratowych. Prestiżowej posiadłości miała zostać przywrócona dawna świetność. Kitzig zaplanował dom od podstaw: jako showroom dla swojego działającego na arenie międzynarodowej biura, prywatne mieszkanie na pierwszym piętrze oraz miejsca do pracy pod dachem (studio architekta ma własne wejście). Aby rozwijać pomysły, idealne światło do pracy było tutaj niezbędne. Oprawy wiszące Alphabeth of Light i stołowe Demetra Professional łączą w sobie estetykę i wydajność dzięki wysokiemu strumieniowi świetlnemu.
W czarno-białej kuchni biurowej filigranowa oprawa wisząca A.24 Sharping rzuca skupione na stole światło.
Dla Olafa Kitziga stary dom był „miłością od pierwszego wejrzenia”. I jak przystało na „amour fou”, projektant nie może zaprzeczyć swojej pasji do łączenia starego z nowym. Chodziło o wyjątkowe detale, kolory, tkaniny oraz harmonię materiałów i wyposażenia. „Każdy projekt, który planujemy, jest kształtowany przeze mnie” - mówi Kitzig. „W tym przypadku celem było ożywienie nieruchomości w stylu z czasów jej budowy i stworzenie mocnych akcentów, które łączą najnowocześniejszą technologię z nowoczesnym wystrojem wnętrz” - dodaje.
Projektowanie oświetlenia w najlepszym wydaniu
Prace budowlane trwały dwa lata, i to w czasie pandemii koronawirusa. Zniszczona willa miejska bez jastrychu, tynku, paneli grzejnikowych i drzwi została przekształcona w nowoczesny klejnot, który łączy istniejące okna żaluzjowe, sufity stiukowe, oryginalne schody, balustrady i wbudowane meble ze współczesnym dizajnem. „Naturalny kamień, jedwabne i welurowe tapety, lite drewno i skórzana tapicerka stanowią tło dla sztuki i wyposażenia” - mówi Kitzig. Kompozycja typu walk-in, w której indywidualnie zaprojektowane dywany i wielkoformatowe dzieła sztuki „nadają pomieszczeniom żywotności, indywidualności i szczególnej aury swoim blaskiem”. Kitzig samodzielnie dostosował również koncepcję oświetlenia. Spektrum sięga od pośredniego oświetlenia schodów i stiukowych sufitów po reflektory ścienne do dzieł sztuki oraz niezwykłe lampy wiszące i podłogowe. Wszystkie źródła światła mogą być sterowane i ściemniane indywidualnie lub grupowo. Pozwala to na przekształcenie pomieszczeń w ułamku sekundy w zależności od nastroju.
Uwagę przyciągają też same oprawy oświetleniowe. Oprawy wiszące Gople, na przykład, fascynują połyskującym szklanym korpusem i definiują atmosferę w piwnicy z winami. Każda oprawa jest wyjątkowa. Niekwestionowaną gwiazdą jest jednak La Linea od BIG: dzięki opatentowanej optyce, jej niezwykle elastyczna tuba klosza zapewnia absolutnie jednorodne i przyjemne światło bez cieni. Nad feudalnymi schodami przyciąga wzrok, stając się niemal dziełem sztuki samym w sobie.
Projektowanie oświetlenia zawsze było ważnym elementem projektów dla Kitzig Design Studios. Jednak w przypadku willi nad brzegiem Renu, która służy również jako salon wystawowy biura, zespół przeszedł samego siebie. „Dobry projekt wnętrza wymaga wysokiej jakości koncepcji oświetlenia” - o tym jest przekonany Kitzig. Dwie rzeczy były dla niego decydujące: wszechstronność i perfekcja.
Maksymalnie elastyczna koncepcja oświetlenia zapewnia bardzo różne atmosfery w pomieszczeniach: od czystego światła w biurach, które umożliwia skoncentrowaną pracę, po przytulne oświetlenie, idealne do opalizujących welurowych tapet, delikatnych tkanin i wybranych mebli. Z drugiej strony, oświetlenie punktowe jest zarezerwowane dla sztuki. Dlaczego tylko Artemide? Po wielu wspólnych projektach Kitzig mówi: „Nasze doświadczenie i wiedza Artemide umożliwiły stworzenie wszechstronnej i doskonałej koncepcji oświetlenia”. Dodaje: „Elastyczność naszych kontaktów była również decydującym czynnikiem”. Możemy więc z niecierpliwością czekać na kolejne wspólne projekty Artemide i Kitzig Design Studios.
Założona w 1960 roku przez Ernesto Gismondi Grupa Artemide ma swoją siedzibę w Pregnana Milanese we Włoszech. Dystrybuuje swoje produkty w 100 krajach na całym świecie i posiada pięć zakładów produkcyjnych we Włoszech, Francji, na Węgrzech i w Kanadzie, hutę szkła oraz centrum badawczo-rozwojowe wspierane przez najbardziej zaawansowane laboratoria prototypowania i testowania. Grupa Artemide zatrudnia obecnie około 750 osób, z których 60 pracuje w dziale badań i rozwoju, co pokazuje znaczenie innowacji dla sukcesu Grupy. Każda oprawa oświetleniowa Artemide zawiera energię firmy, która wierzy i inwestuje w badania i rozwój, jest zaangażowana w koncepcję „Made in Italy“ i europejską produkcję oraz cieszy się międzynarodową reputacją doskonałości.