„Autonomous Zones” – międzynarodowa wystawa szkła współczesnego
„Autonomous Zones” to wiodąca wystawa w BWA Wrocław w 2022 roku, stworzona z okazji 50. rocznicy istnienia międzynarodowego centrum edukacji artystycznej w dziedzinie projektowania szkła – Pilchuck Glass School w Stanach Zjednoczonych. W jej ramach grupa artystów i artystek z dziewięciu krajów przedstawi szkło jako medium problematyzujące współczesność, rozbije stereotypowe myślenie o tym materiale w przestrzeni galerii sztuki i pokaże, czym według niej są tytułowe strefy autonomiczne.
Victoria Ahmadizadeh, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki.
Spośród 181 artystów i artystek, którzy w trakcie ostatnich 30 lat mieli możliwość uczestniczenia w jednym z najbardziej prestiżowych programów rezydencyjnych na świecie – Emerging-Artist-in-Residence w Pilchuck Glass School, kuratorki i kurator – Mika Drozdowska (BWA Wrocław), Sarah Traver (Traver Gallery) i Benjamin Wright (Pilchuck Glass School) – wybrali do udziału w wystawie „Autonomous Zones” w galerii BWA Wrocław Główny 25 osób.
Wystawa opowiadać będzie, jak przestrzeń, czas i społeczność – fundamentalne elementy programu EAiR – wpływają na procesy twórcze oraz koncepcyjne. W jej ramach publiczność będzie mogła przyjrzeć się nowatorskiemu podejściu do szkła artystów i artystek ze Stanów Zjednoczonych, Polski, Japonii, Norwegii, Danii, Szwecji, Korei Południowej, Anglii i Szkocji. Poznać historię Pilchuck Glass School, amerykańskiego centrum edukacji o szkle, w kontekście zagadnień takich, jak strefy autonomiczne, a także kontrkulturowe reakcje, partyzanckie zrywy czy oddolne samoorganizacje. Ekspozycja w galerii BWA Wrocław Główny zostanie podzielona: pojawią się prace reprezentujące nowy formalizm i zorientowane na proces, jak również podejmujące tematy m.in. kryzysu ekologicznego i seksualności.
Brian Boldon, auto_poetics, 2021, zdjęcie dzięki uprzejmości artysty
„»Autonomous Zones«, czyli strefy autonomiczne, to społeczności i terytoria, których funkcjonowanie opiera się na alternatywnych realiach społeczno-politycznych. Są niezależne i samorządne. Ich siła pochodzi z samorealizacji społeczności oraz jednostki. Są suwerenne od zewnętrznych, globalnych mechanizmów i procesów systemowych” – komentuje kuratorka wystawy Mika Drozdowska. „W dzisiejszych, niespokojnych i spolaryzowanych czasach, strefy autonomiczne kojarzą się przede wszystkim z formą walki i buntu. Walki o wolność, samostanowienie i szacunek dla każdej istoty ludzkiej oraz pozaludzkiej. Często są widoczne w postaci konkretnej infrastruktury, jak samodzielnie wykonane miasteczka namiotowe, a także w samym ruchu. Wyrażają opór i upór” – dodaje.
Victoria Ahmadizadeh, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki.
Przykładem może być Pilchuck Glass School oraz historia tego miejsca, będącego istotą autonomicznej przestrzeni w wymiarze dosłownym i symbolicznym. Strefą wolną od tego, co na zewnątrz. Osadą zbudowaną rękoma jej inicjatorów w bukolicznym, dzikim i nieposkromionym otoczeniu Gór Kaskadowych. To tu przez lata formowała się alternatywna wspólnota artystów i artystek nie tylko rozwijających swoją siłę i potencjał twórczy, ale i dzielących te same wartości. Pilchuck Glass School to zatem strefa autonomiczna, która daje ponadto poczucie przynależności do otoczenia oraz więzi z innymi.
Autonomus Zones, zdjęcie dzięki uprzejmości Traver Gallery (6)
Wystawa „Autonomous Zones” skupi się również na samym słowie „autonomia”, bo, idąc w ślad za rozważaniami twórców i twórczyń wystawy, może to właśnie ona nas uratuje? „Być może ta konieczność precyzyjnego budowania siebie w kontekście pojęć takich, jak wolność i bezpieczeństwo, pozwoli nam zrozumieć wartość nadrzędną tego, co nazywamy strefą autonomiczną” – zastanawia się Mika Drozdrowska.
Say Yes, Victoria Ahmadizadeh, zdjęcie dzięki uprzejmości artystki
Wystawa jest częścią programu Międzynarodowego Roku Szkła 2022. Odbywa się pod Patronatem Honorowym Prezydenta Wrocławia.
Autonomous Zones
Międzynarodowa wystawa szkła współczesnego
21.10.2022—29.01.2023
Aernisaż: 21.10.2022, piątek, godz. 19.00
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 (I piętro)
Artystki i artyści: Victoria Ahmadizadeh, Kristina Arnold, Marzena Krzemińska-Baluch, Stine Bidstrup, Aesa Bjork, Brian Boldon, Pernille Braun, Sarah Briland, Bri Chesler, Jennifer Crescuillo, Erin Dickson, Matilda Kästel, Namdoo Kim, David King, Rachel Moore, Gracia Nash, Nathaniel Ricciuto, H Schenck, Elisabeth Schubel, April Surgent, Heather Sutherland, Karlyn Sutherland, Matthew Szösz, Thaddeus Wolfe, Mark Zirpel
Kuratorki i kuratorzy: Mika Drozdowska, Sarah Traver, Benjamin Wright
Koordynacja: Agata Połeć
Produkcja: Patrycja Ścisłowska
Sieciowanie: Berenika Nikodemska
Promocja: Żaneta Wańczyk
Współpraca z publicznością: Agata Kalinowska
Identyfikacja wizualna: Grupa Projektor
Organizator: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
Współorganizatorzy: Pilchuck Glass School, Traver Gallery, Konsulat Generalny USA w Krakowie
Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Wrocławia
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, American Film Festival
Wsparcie: Gmina Wrocław
Patroni Medialni: Vogue Polska, Wyborcza.pl, TVP Kultura, K MAG, Magazyn SZUM, Akademickie Radio LUZ, Pismo Artystyczne Format, Szkło i Ceramika