Ruszyła wystawa w MSN-ie. Zobacz ponad 150 eksponatów
21 lutego w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ruszyła „Wystawa niestała. 4 × kolekcja” – pierwsza tak szeroka prezentacja zbiorów MSN-u, budowanych przez blisko dwie dekady. Na ekspozycję złożyło się ponad 150 prac powstałych od lat 50. XX wieku do dziś, podzielonych na cztery sekcje. Dzieła są prezentowane na 1. i 2. piętrze nowo otwartego budynku, a wystawa potrwa ponad pół roku.
Kolekcja MSN-u odzwierciedla zmiany w sztukach wizualnych ostatnich siedmiu dekad, obejmując różnorodne media, postawy artystyczne i archiwa.
– Nasza kolekcja od samego początku powstawała w oparciu o żywe relacje ze współczesnymi artystkami i artystami, odzwierciedlała również debaty toczone w środowisku artystycznym. Regularne budowanie zbiorów jest możliwe dzięki programowi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale równie istotne są ruchy oddolne oraz eksperymentalne metody pozyskiwania prac, które znacząco wpłynęły na kształt zbiorów MSN-u – mówi Joanna Mytkowska, dyrektorka MSN-u.
Nowa wystawa jest podzielona na cztery sekcje.
W pierwszej części wystawy, zatytułowanej „Sztandar. Zaangażowanie, realizm i sztuka polityczna”, zgromadzone są dzieła związane z zaangażowaniem politycznym i wiarą w sprawczą rolę sztuki. W tej części wystawy znajdują m.in. się rzeźba Aliny Szapocznikow „Przyjaźń” z 1954 roku oraz stalowy sztandar ukraińskiego artysty Nikity Kadana, symbolizujący wpływ wojny na sztukę i społeczeństwo.
Drugi rozdział wystawy – „Tworzywa sztuczne: ciała, towary, fetysze od zimnej wojny po współczesność” – prezentuje dzieła wyrażające konsumpcyjne pragnienia oraz fascynację popkulturą, reklamą i mediami masowymi. W ramach ekspozycji można zapoznać się z rzeźbą Sylvie Fleury, „Silver Rain”, która podkreśla militarno-konsumenckie źródła tworzyw sztucznych.
Trzecia część wystawy – „Przenicowany świat. Sztuka, duchowość i przyszłe współistnienie” – ukazuje dzieła, które czerpią z tradycji ludowych, rdzennej sztuki i osobnych praktyk artystycznych. Zainspirowana twórczością Romana Stańczaka wystawa porusza temat transformacji ustrojowej i utraty wrażliwości na drugiego człowieka. W jej ramach wystawiono instalację rzeźbiarską Cathy Wilkes, odtwarzająca scenę „wydomowienia”, składającą się ze znalezionych przez artystkę przedmiotów.
Ostatnia sekcja wystawy – „Realne abstrakcje” – stawia pytanie o granice sztuki, jej niezależność i możliwość zachowania autonomii wobec innych systemów wiedzy. Centralne miejsce ekspozycji zajmują „Fasada" Moniki Sosnowskiej, rzeźba odnosząca się do rozpadu modernistycznej architektury, oraz prace Marii Jaremy, której twórczość opiera się na przeciwnościach – rozmywaniu granic pomiędzy autonomią sztuki a zaangażowaniem, materią obrazu a materią ciała.
Wystawie towarzyszyć będą performanse, koncerty oraz publikacje pogłębiające jej tematykę.
Dzięki partnerstwu strategicznemu z marką Audi wstęp na wystawę w piątek 21 lutego jest bezpłatny. Jest to kolejny krok w realizacji misji muzeum otwartego, czyli udostępniania sztuki nieodpłatnie jak najszerszej publiczności. Bezpłatne wejściówki oraz bilety na kolejne dni są dostępne na stronie sklep.artmuseum.pl oraz w kasach Muzeum.