Mistrzowska scenografia w filmie „W pokoju obok" Pedra Almodóvara
Najnowsze dzieło Pedra Almodóvara, „W pokoju obok”, to nie tylko poruszająca opowieść, ale także prawdziwa uczta dla miłośników dizajnu. W swoim pierwszym anglojęzycznym filmie hiszpański reżyser pozostaje wierny swojej estetycznej wrażliwości, tworząc przestrzenie, w których każdy element jest starannie przemyślany.
Autor: IZ
Zdjęcia: Dzięki uprzejmości GUTEK FILM, El Deseo, &Tradition, Artemest, Flavien Carlod, Baptiste Le Quiniou (Roche Bobois)
https://gutekfilm.pl, https://www.roche-bobois.com/en-US/, https://gutekfilm.pl, https://www.andtradition.com
Akcja filmu rozgrywa się w dwóch głównych lokalizacjach: apartamencie na Manhattanie oraz w nowoczesnym domu pod miastem. Wnętrza tych przestrzeni zostały starannie zaaranżowane przez scenografkę Inbal Weinberg i dekoratorkę Carlottę Casado. Każda z tych przestrzeni została odzwierciedla nie tylko charakter bohaterek – Ingrid (Julianne Moore) i Marthy (Tilda Swinton) – ale także emocjonalną głębię ich relacji.
W nowojorskim salonie dominuje wyrafinowana kompozycja kolorystyczna. Sofa w odcieniu turkusu z charakterystycznymi, okrągłymi podłokietnikami stanowi centralne miejsce intymnych rozmów bohaterek. Towarzyszy jej musztardowy stolik kawowy oraz czerwone stoliki boczne z kulistymi lampami. Artystycznego charakteru temu wnętrzu dodają dzieła sztuki, jak np. praca autorstwa francusko-amerykańskiego Louise Bourgeois (na zdjęciu wisi po stronie Julianne Moore) oraz masa pięknych drobiazgów, jak kolorowe kubki Pantone.
W estetykę filmu idealnie wpisuje się też ikoniczna lampa Flowerpot VP1, zaprojektowana w 1968 roku przez Vernera Pantona. Nie każdy wie, że jej półkoliste elementy miały być synonimem wolności, ruchu hipisowskiego i lądowania na Księżycu.
Druga część filmu rozgrywa się w spektakularnym domu inspirowanym najlepszymi tradycjami modernizmu. Budynek, zrealizowany przez pracownię Aranguren + Gallegos, łączy w sobie szkło i stal, tworząc wspaniały dialog z otaczającą przyrodą. W jego przestrzeniach wspólnych znalazły się meble łączące klasykę modernizmu ze współczesnym dizajnem. W jadalni np. pojawiły się projekty Jeana Prouvé oraz krzesła Capitol Complex autorstwa Pierre'a Jeannereta.
Kluczową rolę w aranżacji wnętrz tego domu odgrywają też meble marki Roche Bobois, szczególnie cenionej przez Almodóvara. Na powyższym kadrze widzimy zieloną sofę Allusion zaprojektowaną przez Sachę Lakica. A tak prezntuje się ten model w pełnej okazałości:
Almodóvar podobno spędził aż sześć miesięcy, współpracując ściśle ze scenografką Inbal Weinberg przy wyborze każdego elementu wyposażenia do tego pięknego filmu. Żółty wazon, który dostrzec można na dwóch zdjęciach z filmu, to ręcznie wykonany wazon Fazzoletto z weneckiego szkła Murano, zaprojektowany przez Fulvio Bianconiego dla włoskiej marki Venini. Tak naprawdę występuje on w bardzo wielu kolorach.
Poniżej widzimy Ingrid (Julianne Moore) na tle regału Ramsy (Roche Bobois), który został zaprojektowany przez Maxa Voytenka.
Ta lekka konstrukcja przyciąga wzrok charakterystycznym układem półek połączonych diagonalnymi łukami, które tworzą dynamiczny efekt wizualny zarówno z przodu, jak i z tyłu mebla.
Bogactwo kolorów oraz form we wnętrzach z filmu „W pokoju obok” stanowi świadomy kontrast dla poważnej tematyki filmu. To charakterystyczny dla Almodóvara zabieg – zestawianie wizualnego piękna z emocjonalną głębią opowiadanej historii. Każdy element scenografii został dobrany tak, by wspierać narrację oraz budować odpowiedni nastrój. To niesamowite, jak za pomocą mebli, dodatków, kolorów, a także światła oraz cienia można doskonale podkreślić jednoczesne istnienie piękna i ciemności, radości i smutku.