TA STRONA UŻYWA COOKIES...


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim systemie.
Więcej informacji w naszej "polityce prywatności"
Wystawa plakatów w LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Gdańsk
  • labelworld
  • dizajn
  • wnętrza
  • architektura
  • sztuka
  • moda
  • wywiad
  • lifestyle
  • wydarzenia

NAJNOWSZE

  • 100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

    100 lat Bauhausu z polskimi ilustratorami

  • Powrót do natury w najnowszym albumie &Living

    Powrót do natury w najnowszym albumie &Living

  • LABEL #36 Odkrywamy oblicza kobiecości

    LABEL #36 Odkrywamy oblicza kobiecości

  • Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Gdańsk

    Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Gdańsk

  • Stoisko LABEL na Łódź Design Festival - „Bauhaus: poza formę”

    Stoisko LABEL na Łódź Design Festival - „Bauhaus: poza formę”

NAJNOWSZE

  • Lato z klasyką!

    Lato z klasyką!

  • Przepis na kuchnię idealną

    Przepis na kuchnię idealną

  • Zestaw, który ma pielęgnować seksualność i uczucia emerytów

    Zestaw, który ma pielęgnować seksualność i uczucia emerytów

  • Doniczka, która przemieni roślinkę w Tamagotchiego

    Doniczka, która przemieni roślinkę w Tamagotchiego

  • Kulturowy mix i olimpijska nostalgia - Ibis Styles Sarajevo

    Kulturowy mix i olimpijska nostalgia - Ibis Styles Sarajevo

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Dom z lat 20-tych na Pogodnie

    Dom z lat 20-tych na Pogodnie

  • Mieszkanie przy warszawskich Filtrach

    Mieszkanie przy warszawskich Filtrach

  • Czar starych, drewnianych desek

    Czar starych, drewnianych desek

  • Kulturowy mix i olimpijska nostalgia - Ibis Styles Sarajevo

    Kulturowy mix i olimpijska nostalgia - Ibis Styles Sarajevo

  • Wakacyjne mieszkanie w Międzyzdrojach

    Wakacyjne mieszkanie w Międzyzdrojach

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Ścieżka dla zapatrzonych w telefony

    Ścieżka dla zapatrzonych w telefony

  • Dworzec Metropolitalny w Lublinie w finale World Building of the Year

    Dworzec Metropolitalny w Lublinie w finale World Building of the Year

  • Niezwykła świątynia w Japonii

    Niezwykła świątynia w Japonii

  • Kanye West proponuje domy inspirowane Star Wars

    Kanye West proponuje domy inspirowane Star Wars

  • Nowojorskie studio proponuje zapakować katedrę Notre Dame

    Nowojorskie studio proponuje zapakować katedrę Notre Dame

NAJNOWSZE

  • Sztuka w mieście: Niefestiwal Miasto i Sztuka

    Sztuka w mieście: Niefestiwal Miasto i Sztuka

  • W Szczecinie powstała mozaika z ceramicznych resztek

    W Szczecinie powstała mozaika z ceramicznych resztek

  • Oglądaj renowację Straży Nocnej Rembrandta na żywo!

    Oglądaj renowację "Straży Nocnej" Rembrandta na żywo!

  • Między terapią a ekstazą. Rozmowa z Agatą Wiedro

    Między terapią a ekstazą. Rozmowa z Agatą Wiedro

  • Sadzając słonia na rowerku. Rozmowa z Olą Niepsuj

    Sadzając słonia na rowerku. Rozmowa z Olą Niepsuj

NAJNOWSZE

  • Do 2025 wszystkie ubrania z Zary powstaną z tkanin przyjaznych środowisku

    Do 2025 wszystkie ubrania z Zary powstaną z tkanin przyjaznych środowisku

  • Materiał, który pięknie się starzeje

    Materiał, który pięknie się starzeje

  • TAKAPARA ART – wyjątkowe skarpetki z Łodzi

    TAKAPARA ART – wyjątkowe skarpetki z Łodzi

  • Birbante Rocca trochę dandy, trochę rock’n’rollowo, trochę klasycznie...

    Birbante Rocca trochę dandy, trochę rock’n’rollowo, trochę klasycznie...

  • Kolekcja Diverse inspirowana Gdynią

    Kolekcja Diverse inspirowana Gdynią

NAJNOWSZE

  • Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

    Siła mocnych kolorów i kształtów. Rozmowa z Aleksandrą Morawiak

  • Loft w Tel Avivie

    Loft w Tel Avivie

  • Zielone oazy

    Zielone oazy

  • Ikony polskiego designu powracają!

    Ikony polskiego designu powracają!

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

NAJNOWSZE

  • Ścieżka dla zapatrzonych w telefony

    Ścieżka dla zapatrzonych w telefony

  • Niepokój w tropikach

    Niepokój w tropikach

  • Najnowsza publikacja polskiego fotografa nagrodzona w prestiżowym konkursie w Paryżu

    Najnowsza publikacja polskiego fotografa nagrodzona w prestiżowym konkursie w Paryżu

  • Islamska architektura niczym z filmów Wesa Andersona

    Islamska architektura niczym z filmów Wesa Andersona

  • Sekrety architektury Gaudiego

    Sekrety architektury Gaudiego

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

NAJNOWSZE

  • Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Gdańsk

    Wystawa plakatów LABEL Magazine x Bauhaus | PURO Hotel Gdańsk

  • Stoisko LABEL na Łódź Design Festival - „Bauhaus: poza formę”

    Stoisko LABEL na Łódź Design Festival - „Bauhaus: poza formę”

  • Między terapią a ekstazą. Rozmowa z Agatą Wiedro

    Między terapią a ekstazą. Rozmowa z Agatą Wiedro

  • Czas na POLARYZACJĘ!

    Czas na POLARYZACJĘ!

  • Wystawa „LABEL Magazine x Bauhaus” w PURO Hotels w Łodzi oraz Warszawie za nami, czas na Gdańsk!

    Wystawa „LABEL Magazine x Bauhaus” w PURO Hotels w Łodzi oraz Warszawie za nami, czas na Gdańsk!

Soundscape, czyli jak i dlaczego meble powinny brzmieć? Soundscape, czyli jak i dlaczego meble powinny brzmieć? Soundscape, czyli jak i dlaczego meble powinny brzmieć? Soundscape, czyli jak i dlaczego meble powinny brzmieć? Soundscape, czyli jak i dlaczego meble powinny brzmieć? Soundscape, czyli jak i dlaczego meble powinny brzmieć?

źródło: www.janankiersztajn.com
zdjęcia: Rafał Kolasiński

Zdjęcia na pełnym ekranie

Soundscape, czyli jak i dlaczego meble powinny brzmieć?

Wnętrza naszych domów zapełniają obiekty zaprojektowane przeważnie w oparciu o kryteria wizualne. Jan Ankiersztajn dyplomowym projektem „Soundscape” zrealizowanym w Design Academy Eindhoven zwraca uwagę na nowe problemy w designie i stawia pytanie: co stanie się, kiedy dźwięk przejmie funkcję sfery wizualnej i będzie jednym z istotnych kryteriów projektowych?

Obecnie na rynku meblarskim kolory i formy obiektów nieustannie się zmieniają. Projektanci poświęcają wiele godzin na poszukiwanie właściwej formy obiektu, jego kolorów, dobrej jakości materiałów czy wybieraniu odpowiednich technologii produkcyjnych. Firmy meblarskie zalewają rynek nowymi produktami, zgodnymi z obowiązującymi trendami - zróżnicowanymi pod względem formy jednakże jednolitymi pod względem dźwięków towarzyszących ich użytkowaniu. Dźwięki większości mebli zasłyszane na początku ubiegłego wieku w zasadzie niczym się nie różnią od tych, które możemy usłyszeć obecnie: są tak samo przypadkowe i chaotyczne, pozbawione emocji.

W projekcie „Soundscape” Jan Ankiersztajn odchodząc od konwencji przypadkowości odgłosów generowanych przez obiekty codziennego użytku, przy użyciu technologii projektuje dźwięki przedmiotów. Projektant nie tylko skupia się na stworzeniu dźwięków pojedynczych obiektów, lecz wykorzystuje właściwości brzmień w celu zbudowania relacji między nimi. Użytkownik ma możliwość generowania dźwięku przez zwyczajowe używanie mebli oraz szansę indywidualnego skomponowania środowiska dźwiękowego danej przestrzeni przez zmianę konfiguracji obiektów.

Projekt „Soundscape” składa się z grupy obiektów. Projektant rozpatrywał problem dźwięku i badał jego relację z formą na podstawie odmiennej typologii oraz skali obiektów. Świadomie działał na archetypach: kula, krzesło, półka, ściana, kolumna. Głównym bohaterem jest jasnej barwy Kokon, elipsoida wykonana z żywicy poliuretanowej.



Aluminiowe krzesło o cichej konstrukcji i silikonowych elementach przesuwane po podłodze samo w sobie nie generuje dźwięku. Natomiast wibracje powstałe na skutek szurania są przetransmitowane do elipsoidy, gdzie następnie są przetworzone na dźwięk. Zamknięta forma Kokonu wpływa na „świszczącą” barwę dźwięku krzesła, który się z niego wydobywa. Użytkownik zmieniając położenie Kokonu kontroluje brzmienie danych obiektów. Po położeniu elipsoidy na Konsolę brzmienie Krzesła zostaje wzbogacone o niskie częstotliwości, które są generowane poprzez pudło rezonansowe, którym jest półka. Dzięki specjalnej konstrukcji, dźwięk wydobywający się z konsoli rezonuje w granicach 65Hz. Natomiast po schowaniu Kokonu w Miękkiej Ścianie efektywnie tłumiony jest dźwięk wydobywający się z niego. W tej konfiguracji brzmienie, które za pomocą technologii zostało dodane do krzesła jest niesłyszalne. W konsekwencji Krzesło staje się całkowicie ciche. Ostatnim elementem jest kolumna, która symbolizuje architekturę. Wyłapuje ona wibracje z podłoża, które przetwarza i amplifikuje. W konsekwencji, do odgłosu kroków ludzkich zostaje dodana metaliczna barwa dźwięku.


Wszystkie obiekty zostały sprowadzone do czystej formy i zaprojektowane w taki sposób, aby się dopełniały: miękkość i obłość została skontrastowana z prostotą i geometrycznością.

Dźwięki dodane do obiektów trafnie opisują ich charakter: Kokon - wydobywa dźwięk, świszczący i wysoki, który określa lekkość tego obiektu. Krzesło - dźwięk jego ulega zmianie, a decyduje o tym konfiguracja między Kokonem, Konsolą i Miękką Ścianą. Kiedy Kokon leży na podłodze, krzesło posiada brzmienie syntetyczne oraz lekkie. Kiedy Kokon leży na Konsoli, krzesło posiada brzmienie bogatsze w swoim spektrum. Niskie i wysokie częstotliwości dodają nowego akustycznego wymiaru do prostoty formy aluminiowego krzesła. Kiedy elipsoida jest schowana w Miękkiej Ścianie, Krzesło jest pozbawione dźwięku i wraca do pierwotnego stanu - jest ciche. Miękka Ściana nie posiada dźwięku, jest także panelem akustycznym - wpływa na polepszenie akustyki pomieszczenia. Jej właściwością jest tłumienie odgłosów otoczenia, a także obiektów znajdujących się wewnątrz Ściany. Tłumi ona dźwięk poliuretanowego Kokonu.

Projekt „Soundscape” Jana Ankiersztajna brał udział w tegorocznym Dutch Design Week podczas Graduation Show w DAE w Eindhoven.

siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage siteimage    PL EN